Saras vardag

Hej! I förrgår var vi på Bali :) Superhärligt! Det stora fartyget vi är på kunde inte åka in till hamnen, så fick kasta ankar en bit utanför Bali och sedan åka tenderbåt in till hamnen. Därifrån tog sedan Fredrik och jag en taxi till Nusa Dua där vi spenderade dagen med god mat, sol, bad och promenad :)

Har varit till havs i två dagar och imorgon kommer vi fram till Australien. Första stoppet där blir Darwin :) Många som inte har kryssat brukar fråga mig om det inte är långtråkigt de dagar då man bara är till havs? Neeej! Det är underbart! Finns hur mycket som helst att göra på båten. På de kryssningarna vi varit på har det ju varit underbart väder, så då har det mest blivit att man solat och badat, relaxat, läst en bok, tittat på film på storbildsskärmen vid poolen. Skulle man nu tröttna på det så finns det mängder med annat att göra, är aktiviteter hela tiden, haha! Finns dessutom minigolfbana, klättervägg, biljardbord, shuffleboard och pingisbord. På den här båtturen kan man gå kurser i att lära sig prata mandarin om man så vill, eller lära sig spela bridge, dansa olika danser osv. Häromdagen var det magplasktävling vid poolen. Dessutom är det show varje kväll i den stora teatern :) Ibland är det sångare och dansare, igår var det en magiker och förra veckan en helt fantastisk hypnotisör! Så visst finns det mycket att göra! Jag är helt kryssningsfrälst i alla fall, tycker det är så kul att få se många olika ställen på en resa :)

Bilder från Bali, mer på aamaziingsara Instagram så klart:

I veckan var mamma på återbesök hos Johan Lenz i Ängelholm med Marco. Var där för tre veckor sedan första gången och Marco blev då behandlad i strålbensbursan. Skrittade honom efter det besöket och några dagar innan återbesöker fick mamma börja trava honom.

Mamma berättade för veterinären att de skrittat i 30 minuter inkl trav 8 varv runt i paddocken. Att han kändes ok men ibland något ojämn i vänstervarv precis i början av traven.
Fick springa fram och tillbaka i gången. Ingen hälta.
Vänster framben böjdes låg. Ny språngmarsch. Ingen hälta.
Höger framben böjdes låg. Ny språngmarsch. Ingen hälta.

Ut i deras longeringsvolt. Först på den lilla hårda volten ( är asfalt plus nåt underlag så det inte är halt).
Började i vänster varv. Fick säkert springa tio varv i ganska rask trav. Markerade lite då och då, inte hela tiden.
Över till höger varv. Ingen hälta.
Ut på spåret runt den lilla volten där hästarna springer fritt på mjukt underlag. Ingen hälta i något varv. Lite glada skutt o hopp o lite galopp.

Johan tyckte att han var väldigt mycket bättre på tre veckor. Efter att ha funderat en stund valde han att inte behandla om bursan. Det är en risk att senan ska skapa förkalkningar när man sticker igenom den för att komma åt bursan, även om risken är liten med deras preparat, men risken finns och Marco hade svarat bra på behandlingen.

Mamma ska fortsätta rida igång honom. Bra underlag och öka på traven successivt, sen galopp innan återbesök igen om fyra veckor.

Mamma berättar att hon och Marco har lärt känna varandra nu och kommer överens :) Nu kan hon skritta honom på lång tygel utan att han ska hitta på bus eller explodera.

Någon som däremot är busig är lille Bill! Mamma skriver och beklagar sig. Han som uppfört sig exemplariskt hittills och varit världens A-barn är nu värsta busen. Spränger trådar till höger och vänster. Tror minsann inte alls han är glad i att ha semester. BusBill! Längtar till jag får komma hem och sätta igång honom igen. Hoppas han inte är för vild då bara ;)

Ratzia och Hedda håller mamma och Tilda igång. Mycket uteritter, härligt! :)

Min finaste Marco, hoppas du är frisk när jag kommer hem :) <3

Bästa Hedda <3

Läst 14433 ggr Kommentarer Kommentera

Hej igen! :) Nu har vi hunnit med att besöka Puerto Princesa (Filippinerna) och Kota Kinabalu (Malaysia) sedan förra inlägget. Puerto Princesa var värsta paradiset. Såå vackert! Åkte ut till några små öar och snorklade. Vattnet var så fint! Och invånarna här var så gulliga! :) Dessutom fick vi poliseskort tillbaka till fartyget, haha! Alla passagerare skulle vara tillbaka på båten senast 19:30, och vi kom tillbaka från öarna strax efter sju och hade typ 30 minuter att köra tillbaka till hamnen, så visste att vi skulle bli försenade. Busschauffören, eller vem det nu var, ringde polisen, så de kom med sirenerna på och la sig framför bussen. Både polisbilen och bussen tutade som bara den och körde i ilfart genom stan och alla fick flytta på sig, haha! Slirade in i hamnen bredvid båten och hann precis. Det var en upplevelse, haha!

Dagen efter anlände vi till Kota Kinabalu. Hade förväntat mig att det skulle påminna lite om Manila, ganska smutsigt, tiggare osv. Var en förutfattad mening jag hade, och så såg det inte alls ut. Var jättefint, rent och verkade inte alls fattigt av det vi såg. Hade en jättesöt guide som gav oss lite sightseeing genom stan och sedan åkte vi vidare till en liten hamn och hoppade på en motorbåt som skulle ta oss ut till ön Mamutik. Körde som en galen, så man fick hålla i sig för att inte skumpa av båten, haha!

Bilder från Puerto Princesa:

Bilder från Kota Kinabalu:

Följ mig på Instagram för fler bilder från dessa härliga platser! :) aamaziingsara

Läst 14117 ggr Kommentarer Kommentera
2016

Hej! I onsdags gick vi på båten i Hong Kongs hamn och lämnade kaosvädret där. Dock varnades det för ordentligt oväder i Manila, som skulle bli första stoppet. Vår kapten, en norrman som vi faktiskt åkt med en gång tidigare, berättade att han ändrade om lite i sin rutt för att slippa de värsta vindarna. Gungade sjukt mycket i förrgår, men vi kom fram till Manila igår, glada att gå i land ;)

Fredrik och jag tog en city tour of Manila igår. Fick se lite gamla byggnader, city (tog en sväng in på Mall of Asia), slummen, besökte ett gammalt fort m.m. Otroligt många små barn som gick omkring och tiggde.. Hade blivit förvarnad om detta innan, men ändå. Sorgligt. Dessutom otroligt mycket häst och vagn i Manila. Eller häst och häst? De såg.. märkliga ut, deras hästar. Guiden sa också det, att deras hästar såg nog inte ut som våra. De var väldigt korta i kroppen men ändå inte jättesmå till höjden. Måste varit någon speciell ras? Alla de som vi såg inne i stan såg ut så i alla fall. Stackarna, kan inte vara kul att gå där inne i den galna trafiken.. Såg i alla fall bra ut i hullet och okej hovar.

Får uppdateringar hemifrån varje dag :) Lille Bill har ju sin vila, men han hade blivit ompysslad av mamma igår. Marco är lite vild som vanligt, men har än så länge varit snäll och inte slängt av mamma när hon skrittar honom. Hon får även trava lite på honom också, och det har gått bra. Skrittar 30 minuter om dagen och några minuter trav. Nästa vecka ska de på återbesök igen. Hade så bråttom i mitt förra inlägg att jag inte ens skrev vilken veterinär vi åkte till med honom för en "second opinion". Åkte till Johan Lenz som är i Ängelholm på Jonas Tornells klinik. Är alltså dit Marco ska igen nästa vecka. Får hoppas det går bra, men tror tyvärr inte att strålbensbursan är helt ok än. Uppdaterar er!

Hedda och Tilda var på Pay&Jump och debuterade 90cm. Hade rivit ett hinder i första rundan och varit felfria i andra. Jättebra! Mamma sa att Hedda hade varit lite taggad. Som vanligt då ;)

Ratzia trimmas i dressyren av mamma. Hade gått väldigt bra träningen nu i veckan. Tänk så enkel och reglerbar hon kommer vara för mig i hoppningen när jag kommer hem, efter sex veckor med bara ordentligt dressyrande (och skogsmullande också, förstås!) :)

Nu ska vi sova, imorgon anländer vi till Puerto Princesa, Filippinerna!

Manila skyline

Cyklar delvis eller helt gjorda av bambu på bilden ner till höger

Våldgästade ett bröllop när vi besökte en kyrka. Bilen utanför pyntad och redo för avfärd med nygifta paret :) Följ mig både på snapchat, instagram och Facebook för fler bilder från resan:)

Heter aamaziingsara på snapchat och Instagram :)

Läst 14799 ggr Kommentarer Kommentera
2016

Hej! :) Nu befinner vi oss i Hong Kong, fast snart ska vi bege oss mot hamnen. Vi kom fram i måndags förmiddag. Flög från Göteborg till London i söndags och sedan London till Hong Kong på söndag kväll. Allt gick smidigt :)

Tyvärr inte så mycket bättre väder än hemma i Sverige (förutom att det är bra mycket varmare :)). Tyfonvarning redan när vi kom fram men först igår märktes det av att det var riktigt busväder. Blåste och regnade massor! Får hoppas det blir bättre väder :)

Har hunnit med lite afternoon tea (märks att det varit brittisk koloni, de kan sitt te!), åka upp till Victoria Peak, besöka Sky100, Stanley Market och ta en guidad buss genom city :) Besöker gärna denna stad igen och hoppas på sol!

Följ mig på snapchat och instagram (aamaziingsara) för att få mer uppdateringar från resan :)

Läst 14303 ggr Kommentarer Kommentera

Hej! I onsdags hopptränade jag med Ratzia för Lennart. Första gången på typ en månad, blev ju lite uppehåll när överbenet skulle punktfrysas. Allt gick bra med det och hon tyckte det var kul att få hoppa igen :)

Var väldigt nyttig träning för Ratzia och mig. På ena långsidan kub fem galoppsprång till oxer och sedan fem galoppsprång till kub. Ratzia och jag gick självklart på fyra de två första gångerna.. ;) Hon har stor galopp och jag är alltid med fram, så det blir ju inte konstigt på något sätt när vi plockar bort ett galoppsprång, men sådant får vi bara göra på tävling om det behövs, på träning ska det vara ordning och reda! Skärpte till mig och kämpade på för att få in fem.

På andra långsidan var det kub och sedan tre galoppsprång fram till en studsserie och sedan tre galoppsprång fram till en kub. Mycket lättare att få rätt antal när det är en kortare distans, då hinner man inte krångla till det ;)

Ratzia hoppade bra tycker jag! Och en klapp på axeln till mig som framför varje hinder la fram handen. Inte en enda gång behövde Lennart säga till. Annars har jag en förmåga att försöka hjälpa hästarna över genom att lyfta dem. Bakläxa däremot på min längdhoppsreflex. Nytt uttryck av Lennart! Behöver räta upp mig mer och sitta mer still innan hindret. Vill gärna det sista pusha på lite extra. Ska försöka utveckla min höjdhoppsreflex istället så blir det nog finfint!

Nu håller vi på och packar för fullt här hemma. Lite problem med bagaget.. Inte det enklaste att packa för sex veckors semester med olika väder. Får se vad de säger imorgon när vi ska droppa av väskorna på flygplatsen. Har en handvåg hemma och den säger att det är några kilo för tungt. Aj aj..

Lille Bill som föl :)

Läst 12928 ggr Kommentarer Kommentera
2016

Hej! I morse bar det av till Billdals Ridklubb för tävling med Hedda. Första starten sen typ mars?! Hon tyckte det var sååå kul att få komma ut och tävla igen. Trevligt att få börja med Billdal Horse Show, jättefin tävling :) Bra att de hade 110cm idag som vi kunde hoppa innan jobbet.

Startade som nummer fem och Hedda gick in och gjorde en felfri runda! Klonkade i rejält i ett hinder, men det låg kvar :) Till sista hindret i omhoppningen höll det också på att gå lite tokigt. Skulle svänga innanför, men kom med lite väl bra fart (längdhoppsreflexen, Lennarts nya uttryck, det får ni läsa mer om i nästa inlägg),  så det var nära att vi red in i hindret vi skulle svänga innanför, men Hedda stoppade upp, svängde och skuttade sedan över sista :) Förlorade några sekunder på det, men var bara superglad att vi var felfria och att Hedda tyckte det var så kul!

Var drygt 40 starter, så travade och skrittade av, sedan gick vi och tittade på resten av klassen. Låg i ledning och det slutade ta mig sjutton med seger!! Bästa gamla Hedda! Hade peptalk med henne hela kvällen igår och berättade att hon äntligen skulle få komma ut och tävla igen och bad henne springa fort och lyfta på tassarna. Det gjorde hon! :D

Jättemega rosett och fint täcke! Så kul när de delar ut fina priser även i lägsta klassen :D

Så nöjd Hedda <3

Rosett större än huvudet ^^

Läst 16721 ggr Kommentarer Kommentera
2016

Hej! En snabb liten uppdatering innan jag ska sova. Har jobbat från i måndags, heldagar, och jobbar till fredag, så nu är det fullt ös med jobb och ridning innan det blir semester :)

Gick upp tidigt i morse för att först skritta Marco 20 minuter. Lång historia kort: var hos en annan veterinär i onsdags för att få ett till utlåtande innan ev. magnetröntgen (vilket det förmodligen inte blir nu). Denna veterinär gav diagnosen (äntligen en diagnos) inflammation i strålbensbursan. Fick behandling och återbesök om tre veckor. Hoppas verkligen det ser bra ut nästa gång! Ledde honom för hand i torsdags och fredags och idag skrittade jag uppsuttet. Ska göra det fram till jag åker nästa söndag. Sedan får mamma fortsätta skritta honom och ett par dagar innan återbesök ska han även travas lite på rakt spår. Hoppas verkligen han håller sig i skinnet och är snäll mot lilla mamma..

Min kära vän Anna var på besök hos mig här ikväll och på tal om stålbensbursan så hade en av hennes fina hästar inflammation där i somras, och det blev bra, så hoppas det går lika bra för Marco..

Efter att jag hade skrittat Marco kom mamma upp med Hedda till paddocken. Vilken otrolig service! Hoppade några språng med henne. Hade ett räcke på ena långsidan, en oxer på snett igenom och en kombination på andra långsidan. Hon kändes pigg och glad. Så kul att hoppa min lilla Heddis :)

Men nu måste jag stänga ner och sova, så jag orkar upp för att skritta Marco innan jobbet imorgon :) Ökar till 30 min imorgon!

Ridning i soluppgången på min glada Hedda :)

Läst 23871 ggr Kommentarer Kommentera
2016

Hej! :) I söndags red jag Ratzia och Tilda red Hedda i paddocken. Vi jobbade med bommar på marken och hade två stycken på långsidan med 17 meter mellan och en bom på medellinjen (se video nedan). Värmde upp hästarna i trav, gjorde Royneövningen och travade över bommarna lite då och då. Galopperade sedan och och började med att rida över bommarna på långsidan. Tränade på att både länga och sätta ihop galoppen. Kunde gå på allt från fyra till sju galoppsprång på dessa 17 meter. Ratzia var duktig på att samla ihop sig och inte trilla iväg fram :)

Red sedan över bommen på medellinjen och galopperade på en åttvolt. Tränade på att få hästarna att byta galopp över bommen. Ratzia har ju svårt för bytena och det blir gärna korsgalopp, så nu ska vi verkligen lägga ner extra tid på att jobba med detta.

Bytte galopp fint över bommen några gånger, så sedan "lurade" jag henne genom att rida precis bredvid bommen, och även då gjorde hon flera fina byten! Duktig! Nästa steg är att kunna göra detta i en större galopp och inte behöva samla ihop henne så mycket innan, men vi kämpar på :) Märks att hon har lättare för att byta från höger till vänster.

Lille Marco, hoppas han blir frisk snart... <3

Läst 24832 ggr Kommentarer Kommentera

Här får du följa Sara Ekmans vardag. Det är hästar, resor och allt däremellan.

Maila Sara

Till bloggen

Här hittar du alla våra husbloggare

Arkiv

Ansvarig utgivare: Marit Nordkvist

Kundtjänst: info@hippson.se

Adress: Gamla Brogatan 11, 111 20 Stockholm

Hippson är sajten med inspiration, kunskap och nytta för dig som ryttare och hästägare. Här publiceras dagligen nyheter, reportage, frågespalter, expertsvar, ridövningar och snackisar från hela hästvärlden. Hippson ger även ut flera populära ridövningsböcker med konkreta tips och steg-för-steg-instruktioner.