Hästliv - Våra avkommor döps på flygplanstema

Hej,

Jag tänkte presentera bakgrunderna till våra namnval för uppfödningarna. Vi döper dem på ett flygplanstema med tanke på vår gårds närhet till Arlanda och att vi inte bor långt från "landningsplatsen" där Gottröra kraschen ägde rum 27 december 1991 (samtliga överlevde). När folk frågar vart vi bor och man säger Gottröra, så är det 8 av 10 gånger som de återkommer med "jaha, där planet landade".

Vårt sto Chipotle HH har starka profiler inom flyget 


Harriet Quimby

Först ut var vår första uppfödning, Quimby LVST. Quimby är född 2018 efter Karmel vd Watering. Hon såldes till familjen som blivit goda vänner till oss, Thedeby på Solbacken Gård i Halmstad.

Det var ingen tvekan när jag valde det namnet. Harriet Quimby, född 11 maj 1875 i Arcadia, Michigan, död 1 juli 1912. Hon var en amerikansk flygpionjär, och även reporter för en rad amerikanska tidskrifter. Den 1 augusti 1911 erhöll hon sitt flygcertifikat som den första kvinnan i USA.
Den 16 april 1912 blev hon den första kvinnan att flyga över Engelska kanalen, från Dover i England till Hardelot söder om Calais i Frankrike. (Bedriften uppmärksammades dock föga, eftersom Titanic, det dittills största och förmodat säkraste passagerarfartyget, samtidigt med Quimbys överflygning hade kolliderat med ett isberg och gått till botten.)

Unga stoet Quimby har redan visat att hon kommer ha en flygande framtid ❤


Mary Ellis

Vår tredje uppfödning på gården blev Chipotles andra föl i vår ägo, Mary Ellis. Stoet är född 2019 efter Romanov. Hon bor med storasyster Quimby hos familjen Thedeby på
Solbacken Gård i Halmstad.

Att döpa underbara "Majsan" till Mary Ellis var inget svårt val. Ju mer jag läste, desto mer imponerad blev jag nämligen.

Piloten Mary Ellis föddes 2 februari 1917 och dog 101 år gammal 24 juli 2018. Hon flög sitt första plan som 16 åring. När andra världskriget bröt ut anslöt hon sig till den grupp kvinnor som tillbringade mycket tid i luften. Totalt flög hon över 76 olika typer av plan under kriget och 1000 vändor, favoriten blev modellen Spitfire. Mary publicerade sin självbiografi ”A Spitfire Girl: One of the World's Greatest Female ATA Ferry Pilots Tells Her Story”, 2016. Hon medverkade även i dokumentären ”Spitfire Sisters, Women of the ATA” (se den här: https://www.youtube.com/watch?v=M-xjUqiqVq0&t=224s)

_ _ _ _ _ 

Rose Bay

När vi kommer till vårt andra avelssto, Carnella Z, så har hon kort och gott flygplatser som tema på hennes avkommor.

Vår andra uppfödning är Rose Bay. Rose, även kallad Rosen 🌹, är född 2019 efter Cascari och vårt sto Carnella Z. Rose bor kvar här hos oss och vi ser fram emot att om ett år ha henne inriden.

Drygt fem kilometer från Sydneys centrum låg vattenflygplatsen Rose Bay som officiellt öppnade 4 augusti 1938 (även om man redan tjuvstartat landningarna tidigare än så). Det dröjde inte länge innan den blev Australiens första internationella flygplats, då planen startade att flyga mellan Sydney och London. Lyckan var dock kortvarig, när andra världskriget bröt ut 1942 stoppades de kommersiella flygen.
När de större flygplanen sattes i tjänst runt 1950-talet blev vattenflygplanen färre för att 1955 nästan vara helt ute ur den kommersiella tjänsten. Fraktplanen fortsatte att använda Rose Bay som vattenflygplats till 1974, då tog fler landflygplatser över. Än i dag landar mindre vattenflygplan på platsen, men inte alls i närhet av tidigare utsträckning.

_ _ _ _ _


Concorde

Vår fjärde uppfödning på gården är Cortzanas första överlevande föl. En påfrestande historia för våra nerver efter felläget på det redan döda fölet och den dramatiska fölningen 2017. Till vår stora glädje kom ett hingstföl ut i år, drygt 30 dagar efter beräknat datum...(Jo tack, man var ett oroligt vrak!) Han är efter hingsten Cascari och vår älskade Cortzana med Cortez - Maraton i släktträdet.

Cajza har kort och gott flygplan som tema på sina avkommors namn. Det tog inte många sekunder innan vi var helt säkra på vad han skulle heta! Den farten han anlände i och hur långbent han var gjord det enkelt – Concorde.

Flygplansmodellen Concorde var snabbast, vackrast och det enda lyckade försöket att bygga ett passagerarplan för överljudsfart.
Planet konstruerades i ett samarbetsprojekt mellan Frankrike och Storbritannien. Hastigheten drev designen, en stor deltavinge med en mycket smal flygplanskropp och fyra enorma motorer från Rolls-Royce.

Man flög första gången i mars 1969 och sista resan gick i november 2003. Man hade en otrolig säkerhetsstatistik, men år 2000 miste 113 personer livet då ett Concorde-plan störtade vid start från Paris flygplats Charles de Gaulle.

I dag finns några av de 20 exemplaren som byggdes på museer runt om i världen. Ingen har vågat sig på att konstruera en efterföljare – utom vi! Cortzana är återigen dräktig med samma hingst, Cascari och vi hoppas få en kopia av hennes son - men gärna en dotter 😉

Mvh Annelie

Följ oss gärna på instagram @stallsteningeby


Läst 16873 ggr



Fler inlägg



Senaste dagarnas rapporteringar om arbetsplatsen i södra Sverige har fått debatten att blomma upp igen. I detta känner jag två saker. 1. BRA! 2. VÄRDELÖST att hästbranschen fortfarande blir utsatt för detta och att unga människor blir utsatta för något som är allt annat än en god och bra arbetsmiljö. 

Här kommer då min åsikt. 

Bara för att du har ett stall, hästar eller en gård så betyder det inte att du är en arbetsgivare. Att vara arbetsgivare är ett ansvar som skall tas på största allvar. Bara för att du behöver extra händer i stallet, men inte har några pengar att betala ut lön - då är du ingen praktikplats. Även där är du en arbetsgivare och förebild. 

I 9 år har jag drivit denna gård, mitt stall och mitt företag. Under denna tid har jag endast två gånger haft praktikanter på plats en vecka eller två. Jag har inte haft någon anställd personal. Är det ekonomin som styr? Nej, det kan jag inte säga. Det är jag som chef som väljer att inte ta in personal. Varför? För jag är inte chefsämne i mitt eget stall. 

Att man själv jobbar långa dagar i ur och skur är något man räknar med om man bor på egen gård. Jag arbetar i ett eget syfte för min dröm. Men. Jag har inte tillräcklig erfarenhet för att ta in en utomstående person och förvandla min gård till en arbetsplats. Jag tror att många stall och gårdar borde kliva utanför staketet och titta in på sitt företag. "Är jag en bra arbetsgivare?", "Skulle jag vilja arbeta här?", "Är lönen i realitet med arbetsinsatsen?"

När man blir en arbetsgivare tycker jag att det är självklart med vissa grundläggande tankar och mål. Självklart ska pensionsparande, semesterdagar och en korrekt lön lägga grunden för hela anställningen. Men i det dagliga arbetet bör det även finnas plan för utveckling och möjlighet att växa i sin roll. Det är bara att titta på en arbetsgivare utanför hästbranschen, där är följande inga konstigheter. 

Kanske är det min bakgrund inom arbetslivet som gör att jag har fasta tankar om detta. Men jag har haft glädjen att arbeta på en PR-byrå som utvecklade mig inom både ekonomi och projekt. Att sedan arbeta på Hippson sedan det grundades fick mig att vara med på resan. Här på sajten har jag haft framgångsrika kvinnor som chefer och ständigt har det fokuserats på utveckling. Pensionssparandet och semesterdagar har ju självklart rullat på oavsett arbetsplats och när man jobbar över får man antingen "kompa ut" eller få lite klirr i kassan. 
Det är ju nämligen normalt. 

Men. Hur ska vi kunna ha hästföretagare i landet om vi inte tar hand om de unga som kommer och är intresserade? Hur ska vi kunna måna om framtiden om vi inte tar hand om nutiden?
Jag kanske borde sitta still i båten, i och med att jag inte anser mig själv vara tillräckligt bra för att vara arbetsgivare? Dock har jag ett mål. Att 2025/2026 anställa personal i företaget. En långsiktig plan som jag önskar bäddar för hållbarhet och en god arbetsplats. 

Nu slog en tanke mig. Det är inte helt genomtänkt, men jag slänger ut den. Vad tror ni om följande?
Försäkringsbolaget har "Säker hästgård", vad sägs om att Svenska Ridsportförbundet och facket (?) går ihop och startar "Certifierad arbetsgivare"? Vem skulle inte med stolthet sätta den skylten på sitt stall/anläggning?

Mvh Annelie @stallsteningeby på instagram


Läst 15507 ggr Kommentarer Kommentera




Hej, då var den gjord.
Tävlingsdebuten på hästen som alltid gör sitt bästa för mig. Tänk att man varit med och dragit fram henne till världen. Krokiga ben och en förvirrad blick hade hon när hon reste sig. Men sen blev hon ett fint föl, en fin åring, en ful tvååring, men återigen en fin treåring som hoppade hem diplom på sitt test. Och nu, några månader senare än vad planen var, så har hon debuterat även på tävlingsbanan under ryttare.

8 fel blev det i vår debut. Bakbenen var inte riktigt med ur sväng och en bom föll, då blev hon nog förvånad själv så nästa bom föll också, men på hindret efter det - banans sista hinder var hon med på spåret igen. Supernöjd och jätteglad över min häst! Resultatet hade jag inte brytt mig om oavsett. Jag hade två mål med tävlingsdagen 1. att sikta mellan alla hinderstöd och ta oss över 2. att fika. Vi gjorde båda med bravur!! :-) 

Det blev ju även min tävlingsdebut. Hela 5 år sedan jag hade på mig kavaj och ljusa ridbyxor. Dock var nog ingen av oss direkt imponerad över höjden på hindren. 80 cm klarar vi. Nästa start blir det 90 med hopp om 1 meter innan vintervilan kommer. Hemma hoppar vi det, men tävling kan det ju finnas mycket att titta på, så hellre lågt med fin känsla och framförallt - att vi bygger upp hennes tillit, glädje och hopp. 

Bilden tog min dotter Towe medan jag ordnade Rose man. Alla närvarade, om vi säger så. haha!


Margaretha, min favvohöna <3

Här hemma på gården rullar allt på. Jag har tagit emot lite nya hästar från vårdavdelningen på Mälaren Hästklinik i Sigtuna. Två är maghästar för lite observation. De har vårdats för kolikkänningar och ibland gör vi ett litet stopp här hos mig för att bevaka dem i miljön "hemma", där jag är med och håller ett vakande öga nästan hela tiden. Blir lite enklare för både stall- och hästägare om det är en som är ansvarig inte att alla ska försöka titta och hålla koll, för då blir det så lätt att någon missar. Båda killarna sköter sig galant, så det är kul! 

Nu när hösten är annalkande så börjar även operationshästar höra av sig. En del planerade operationer, såsom lösa benbitar på unga hästar, men jag har även fått lite "trauman", som väntar på OP-tider. Ligament/senskador kommer löpande och jag har fått en förfrågan om ett öga också. Helt klart lite "smått och gott". 
Vinterhästarna börjar också bokas in, semesterhästar där ägarna drar till värmen och jag gosar med deras hästar. Ändå bra deal tycker jag :-) 

Avslutar dagens blogg med dagens jogg (rimmade ju!) för Rose. 

Jogga i grimma på stoooor volt. Se hästen röra sig naturlig, granska och tänka. Är den spänd, avslappnad, ren i gången, tittar den ut i något spår eller känns den balanserad?

Nyttigt att stämma av, för den dagen något känns knasigt kommer man snabbt se om det inte är som vanligt. 
Rose är van vid joggen och avslappnad. Ibland slår hon över i korsgalopp, det är när hon växer och är trött. Ju starkare hon blir i kroppen , desto färre korsgalopper blir det. Nästa år som femåring hoppas jag vi kan galoppera ”normalt”




Mvh Annelie @stallsteningeby på instagram


Läst 21903 ggr Kommentarer Kommentera

Hej!

Jag är just nu mer aktiv på instagram än blogg tyvärr. Men jag tänkte att jag kastar in lite från instagram är i bloggen. Vi börjar med två inlägg, sen har jag en nyhet längre ner. 

Ridhus, volter och ensidig träning…
Måste man det? Svar nej!
Jag ogillar ridhus, älskar natur och naturlig bjudning!
Om några veckor ska lilla Rose tävlingsdebutera och jag jobbar på kondition, rakriktning och styrka på närliggande rakbana.
Vid varje vändning blir det en volt, där stämmer jag av hur hon känns, sen fokuserar jag framåt, har hästen mellan hand och skänkel och voilà så har jag en väl genomriden häst med glada öron! 🙌🏼
Hösten är här - ut och njut! 🍁





_ _ _ _ _ _ _ _ _ _ _ _ _ _ _ _ _ _ _ _ _ _ _ _ _ _ _ _ _ _ _ _ _ 

Sedan skrev jag ett inlägg om att jag har lediga boxplatser på gården, och samma dag fick jag flera samtal, men tre av dem fick jag tacka nej till. 




Lediga boxar betyder inte att alla hästar är välkomna ❤️

🍂 Hösten är här och jag är i ett skifte med att friska hästar ska lämna gården. Det kommer göra att jag får ett gäng boxar lediga i månadsskiftet.

Men i mitt yrke ingår det att ta hästar från kliniker, hästar med sårskador och hästar med speciella behov. Redan denna vecka har jag tackat nej till 3 hästar.
Det är inget personligt menat mot någon eller för att jag inte bryr mig. Det är snarare tvärtom - för att jag bryr mig ❤️

Hästarna som kommer till min gård vill jag ge 110% för. Känner jag att en skada/sårskada är för mäktig så kommer jag tacka nej. Hör jag ordet ”feber” om en häst eller häst som stått nära andra hästar på vårdavdelning så kommer jag också tacka nej.

Hästarna här hemma på gården går före allt! Jag är, ”peppar peppar”, besparad från smittor och tror att det är min magkänsla och envishet att inte tumma på mina egna regler som gör att jag klarat mig.

Det är dumt som egenföretagare att tacka nej till kunder 💸 Men jag har alltid jobbat långsiktigt och litar på mig själv. Så för er- , hästarnas- och min skull tar jag fortsatt endast hästar jag vet jag kan hjälpa ❤️

Mvh Annelie
📸@studioskold

_ _ _ _ _ _ _ _ _ _ _ _ _ _ _ _ _ _ _ _ _ _ _ _ _ _ _ _ _ _ _ _ _ 

Nu till nyheten! 

Två nya chipmärkare i stan! 🙌🏼
Lördag 16/9 genomförde jag och en av mina bästa vänner Anna Skowron kurs och examen för att få id-märka hästar med chip. Planen är att under 2024 kunna hjälpa hästägare med passtillverkning och tilläggsregistrering av hästar. Bor ni på norra sidan av Stockholm så finns jag - bor ni på södra sidan så finns Anna. Hur bra? :-)


Jag och Anna efter en rolig kursdag!


Det får vara nog av tankar från mig i dag. Hoppas ni alla har en härlig vecka. 

Mvh Annelie @stallsteningeby på instagram

Läst 27596 ggr Kommentarer Kommentera

Till startsidan för Hästliv »



Här hittar du alla våra husbloggare

Ansvarig utgivare: Marit Nordkvist

Kundtjänst: info@hippson.se

Adress: Gamla Brogatan 11, 111 20 Stockholm

Hippson är sajten med inspiration, kunskap och nytta för dig som ryttare och hästägare. Här publiceras dagligen nyheter, reportage, frågespalter, expertsvar, ridövningar och snackisar från hela hästvärlden. Hippson ger även ut flera populära ridövningsböcker med konkreta tips och steg-för-steg-instruktioner.