Frågor och svar inom Hästjuridik

Fråga experterna

Här svarar några av Sveriges mest kompetenta hästproffs på frågor om dressyr, hoppning, foder och hästhälsa. Missa inte chansen att få hjälp med din häst.

Hästjuridik



Vad innebär den nya skrivningen i konsumentköplagen?

Hej!
Jag undrar vad den nya skrivningen i konsumentköplagen innebär rent praktiskt för den som ska sälja och köpa häst?


Läs svaret

Kommentarer

Vad gäller vid slutmätning av ponny?

Hej. Vi tittar på att köpa en D-ponny som ej är slutmätt. Vad gäller då? Säljaren hävdar att hästen är mindre än 149.9 centimeter som ska vara gränsen rent praktiskt enligt säljaren. Slutmätning kan tidigast ske nästa år då hon blir rätt ålder. Vad gäller om vi köper hästen och slutmätningen visar att hon inte är en D-ponny utan en stor häst? Vad måste stå i kontraktet för att vi ska vara garanterade att köpet kan hävas om hon visar sig vara en stor häst?


Läs svaret

Kommentarer

Vem ska betala?

Vår förening köpte två hästar som besiktades av veterinär hos säljaren. Inga anmärkningar enligt den rapporten. Dagen efter de anlänt konstaterades att ena hästen hade hål i flera tänder. Vi åkte till Umeå, 24 mil enkel väg, för vidare undersökning. Hästen hade sex tänder som var trasiga varav två hela vägen in i tandroten. Den andra hästen hade hovskabb och mugg som vi behandlat. Fanns inget om detta i veterinärrapporten eller från säljaren. Vi blev erbjudna en annan häst i stället för den med tandproblemen som vi betalde 74.000 kronor för. Den nya hästen som vi accepterat är enligt säljaren värd 47.000 kronor. Han kräver nu att vi ska stå för transportkostnaderna och vi anser att han får ta den kostnaden. Vi meddelade tandproblemen inom ett dygn till säljaren och har skött om den hästen sedan november fram till slutet av januari. Vi anser att han ska betala medicinerna för behandlingen av hovskabben. Tyvärr upprättades inget köpekontrakt utan endast korrespondens via mail och telefonsamtal. Vi ville byta häst redan i december men säljaren åkte utomlands under julen. Sedan fick transportföretaget covid så bytet gjordes inte förrän sista veckan i januari. Är vi skyldiga att betala frakten? Och kan säljaren neka att betala behandlingen av hovskabb? Vi var medvetna om att vi skulle få stå för omkostnaderna för undersökningen i Umeå och valde att ta den i förhoppning om att det skulle gå göra något åt hästen. Men tandvårdsräkningen skulle bli högre än vad vi betalat för hästen och inga garantier för att det skulle gå bra. Veterinären rekommenderade avlivning.


Läs svaret

Kommentarer
83 träffar Sida: 1 2 3 4 5 ... 28 nästa » sista » 

Sök expertsvar

Du kan fritextsöka:

Ställ din egen fråga

Din fråga:
Din epost:

Senaste expertsvaren

Vad innebär den nya skrivningen i konsumentköplagen?
Skillnad på mineralbalja och pellets?
Jessica Nordins favoritövning

Fråga experterna




Senaste numret

Läs mer om Hippson nr 5

– TEMA: Utrustning
– Porträtt: Marie Johansson
– Ta steget till Medelsvår B

– Bättre känsla utan stigbyglar
– Så lägger du ett hovgips
– Vad vet vi om hästens ursprung?
...och mycket, mycket mer!

Läs numret på premiumsajten

Ansvarig utgivare: Marit Nordkvist

Kundtjänst: info@hippson.se

Adress: Hippson AB Vallgatan 16, 302 42 Halmstad

Hippson är sajten med inspiration, kunskap och nytta för dig som ryttare och hästägare. Här publiceras dagligen nyheter, reportage, frågespalter, expertsvar, ridövningar och snackisar från hela hästvärlden. Hippson ger även ut flera populära ridövningsböcker med konkreta tips och steg-för-steg-instruktioner.