Frågor och svar inom Hästjuridik

Fråga experterna

Här svarar några av Sveriges mest kompetenta hästproffs på frågor om dressyr, hoppning, foder och hästhälsa. Missa inte chansen att få hjälp med din häst.


Hästjuridik



Hur viktigt är det med kontrakt inför sommarbete?

Hej! Jag ska lämna i väg min häst på sommarbete snart och undrar hur viktigt det är att jag upprättar ett kontrakt med den som äger marken/tillhandahåller betet? Vad ska det stå i kontraktet om det är viktigt, och vad är det ofta man tvistar om när det gäller just sommarbete?   På stället jag tänkte lämna henne står de för all tillsyn och de har mycket bete, men är det så att de måste kontakta mig om betet tryter? Och hur ska jag tänka när min häst sätts i flocken, om det blir skador på hästarna vem är då ansvarig? Hon som äger marken eller hästägarna? Jag tänker också på det här med insekter och småsår, kan jag kräva att markägaren tar hand om sådant?   Tacksam för svar!
Läs svaret

Kommentarer

Fruset underlag och utebliven mat = avtalsbrott?

Hej Eva!  Jag står uppstallad och betalar 3 700 kronor inklusive moms varje månad. Men nu har jag sagt upp min boxplats på grund av en massa brister. Det står i avtalet att jag har tillgång till ridhus, tillgång till paddock, tillgång till solarium med mera. Det ingår att ta ut och ta in hästen och att ge att ge den foder fyra gånger per dag.  Detta sköts inte! Vid ett flertal tillfällen har det hänt att de har glömt att ge mat till hästen, vilket ju kan leda till kolik och andra problem. Senast i dag glömde de att ge mat till hästarna, detta har hänt ungefär tio gånger sammanlagt. Paddocken går inte att använda eftersom underlaget har frusit. Och ridhuset går inte att använda av samma skäl.  Solariet går inte att använda på grund av att det inte fungerar. Är inte det avtalsbrott? Måste jag betala för två månaders uppsägningstid? Jag försöker inte att smita ifrån det, men jag tycker att rätt ska vara rätt.   Tack för hjälpen. 
Läs svaret

Kommentarer

Talade inte sanning vid försäljning – vad gäller?

Hej! Vi köpte en ponny som enligt säljaren samt dennes veterinär friskförklarades (hemmabesiktning på gård). Vid frågor om ponnyns skade- och sjukdomshistorik har säljaren svarat att inga skador eller sjukdomar har funnits. Detta har säljaren även skrivit under på i köpekontraktet, samt att det framgår i en sms-konversation. Det har varit många diffusa saker runt ponnyn. Till exempel nämndes en röntgen, men enligt säljaren först bara som en vanlig årlig hälsokoll och vet-check.  Efter mycket påtryckningar fick jag till slut ta del av journal, efter att köpet var utfört. I den står det klart och tydligt att ponnyn har varit skadad, samt har fått behandling. Tre dagar efter att vi köpt ponnyn satt vi upp första gången och märkte redan där att ponnyn var märkbart obekväm med ryttare på ryggen. Detta visade sig bland annat i utbrott och en panikattack från ponnyn. Flertalet gånger har detta skett. Ponnyn har även uppvisat ojämnhet och stelhet vid ridning.  Jag tog ponnyn till klinik där det visade sig att den är dubbelsidigt halt på båda bakbenen. Jag har reklamerat ponnyn till säljaren. Men säljaren hävdar att ponnyn var fullt frisk vid köp och att deras veterinär har friskförklarat den. Samt att jag ju gav min underskrift på denna veterinärs besiktningspapper dagen för köpet. Ponnyn är köpt avsedd för tävling, men är inte ens ridbar. Nu har jag skrivit på kontrakt där säljaren friskriver sig från alla defekter. Vilket hon menar att jag får stå mitt kast med. Jag menar att säljaren har givit icke sanningsenliga underskrifter angående ponnyns skade- och sjukdomshistorik, vilket definitivt hade påverkat mitt beslutstagande inför köp.   Hur ser du på fallet? Ska jag gilla läget i och med att jag har skrivit på kontraktet? Eller har jag rätt att häva köpet eftersom säljaren har givit icke sanningsenlig information om ponnyn?
Läs svaret

Kommentarer

När vid köpetillfället går ansvaret över från säljare till köpare?

Hej! För någon månad sedan köptes det en ponny till dottern. Glädjen var stor när ponnyn fick okej på veterinärbesiktningen och vi kom överens om att komma och hämta ponnyn och genomföra köpet ett par dagar senare.  Säljaren var en privatperson men ponnyn stod uppstallad på en större anläggning med inackorderingsverksamhet. När köpekontraktet var påskrivet och klart, och pengar överförda, skulle ponnyn lastas på transporten. Själva lastningen sköttes av två ur personalen på anläggningen – visserligen med både den tidigare ägaren och vi (nya ägare) ståendes intill.   I samband med lastningen händer något och ponnyn blir skrämd, kastar sig handlöst och skadas så pass illa att veterinär får tillkallas. Vem är ansvarig för skadan och vem ska bekosta veterinärräkningen? Kan köpet gå tillbaka med anledning av detta, eller bör säljaren lämna tillbaka en del av köpeskillingen?   Mvh Magnus
Läs svaret

Kommentarer

Ett företag vill sponsra med hästinköp till verksamheten – hur gör man?

Hej! Ett företag i min ridverksamhets närhet vill köpa in en häst och skänka den till mig, det vill säga till verksamheten, i sponsringssyfte. De vill kunna göra avdrag för hästinköpet. Vad ska vi tänka på så att det blir rätt?   Jag driver verksamheten som ett aktiebolag och företaget som vill skänka en häst är också ett AB. Hade det gjort någon skillnad om verksamheten hade varit en ideell förening?
Läs svaret

Kommentarer

Säljaren hittar inte ersättningshäst – vill ha mina pengar tillbaka

Jag har köpt en häst via en hästhandlare med bytesrätt inom tre månader. Hästen lämnades tillbaka inom tiden (och den är nu såld igen). Däremot har hästhandlaren inte hittat någon ny häst till mig och det har nu gått ett halvår. Hur länge har hästhandlaren rätt att behålla mina pengar, 70 000 kronor? Jag undrar också om det är någon skillnad juridiskt i sammanhanget om det är en privatperson som gör affären eller om det är en förening eller ett företag?
Läs svaret

Kommentarer

Min häst har blivit sparkad i hagen – vem betalar veterinären?

Min häst har fått ett antal sparkskador i hagen vid ett tillfälle under sommaren och har stått i sjukhage sedan dess. I hagen gick en lågrangad häst samt två aggressiva, högrangade hästar. Vi vet inte exakt vem av de aggressiva som har gett sig på min häst, även om misstankarna är mycket starka om den ena.   Detta har kostat mig ofantliga pengar för veterinär, medicinering och bandage och hästen är inte bra ännu. Är det verkligen rimligt att jag ska stå för alla dessa kostnader eller har de andra hästägarna något ansvar (moraliskt eller lagligt) för det som har skett? Veterinären ställde diagnosen ”sparkskador” direkt. Ingen annan häst fick några skador utan bara min.    Mvh, Frustrerad matte
Läs svaret

Kommentarer

Djursjukhus tar betalt för icke utförd hältkontroll – är det bedrägeri?

Hej! Vid tävling tidigare i år fick vår häst en så svår fraktur att han inom en till två timmar fick avlivas. Hästen blev blockhalt och tävlingsveterinären konstaterade omgående att det var riktigt illa med vår häst och remitterade oss till djursjukhus. Vi körde dit omedelbart efter spjälkning och smärtstillande.   Framme på djursjukhuset (45 minuters resa) fick hästen gå från lastbilen och de knappa tio metrarna in till röntgen. Veterinär tog bort spjälkningsbandaget och hästen röntgades. Det gjordes ingen förundersökning av veterinären mer än att hästen fick mer lugnande/smärtstillande. I journalen står det: "Inkom blockhalt vä fram”. Omedelbart efter röntgen presenterade veterinären bilderna i sin dator. Mycket svår hovfraktur och avlivning blev utförd direkt därefter.  När fakturan på drygt 17.000 kronor kom invände vi direkt mot posten "hältkontroll" à 800 kronor exklusive moms. Vi menar att ingen sådan kontroll utfördes av veterinären. Djursjukhuset menar i ett svar att de visst utförde en klinisk undersökning som de oturligt nog kallar för "hältkontroll". Vi menar att vi som kund ska känna igen oss i fakturan och att ett sådant välrenommerat djursjukhus som detta ändå borde ha bättre ord att använda vid faktureringen, och inte schablonmässigt kalla allt för "hältkontroll". Vi menar att detta är bedrägeri.   Vi har haft telefonkontakt med veterinären, men får inga förklaringar mer än undanflykter och avslag. Vi har begärt avslaget skriftligt vilket nu har kommit. Där står de fast vid att deras ordval i fakturan inte kan föranleda återbetalning. I telefonsamtalet strax efter att fakturan kommit erbjöd sig faktiskt ansvarig veterinär att hon kunde ändra på ordet "hältkontroll" till något annat ord om vi så ville. Detta har vi inspelat. Finns det något mer vi som liten kund kan göra i sammanhanget? Man känner sig hjälplös.  Med vänlig hälsningMikael
Läs svaret

Kommentarer

Säljaren ersätter inte utgifter enligt avtal – kan vi behålla fölet?

Hej! Vi köpte dotterns foderhäst (ett sto) från en person som driver ridskola, innan försäljning skickade säljaren stoet på betäckning och när hon kom tillbaka visste vi inte om hon var dräktig eller inte. Vi betalade halva köpeskillingen före besiktning och hälften efteråt. En vecka efter besiktningen konstaterades stoet dräktigt. Säljaren önskade behålla fölet, vilket vi sa ja till under förutsättning att säljaren skulle stå för alla merkostnader vad gällde både sto och föl – så att alla skulle må så bra som möjligt. Därefter hörde dock inte säljaren av sig på nära fyra månader. När hon väl gjorde det krävde hon att vi ska stå för den specialkost stoet har behövt för att må bra under sin dräktighet. Hon vägrar alltså att ersätta oss för våra utgifter. Kan vi behålla fölet som ersättning? Tacksam för svar.
Läs svaret

Kommentarer

Vem har bevisbördan om stallplatsen sägs upp på grund av avtalsbrott?

Hej! Vi har blivit uppsagda från vårt stall på grund av att stallägaren påstår att hon inte kan lita på oss och att vi har hanterat hästar oaktsamt vid insläpp. Jag har varit i kontakt med de andra som har häst i stallet och de litar på hur vi hanterar deras hästar. Min dotter är 15 år och jag har egentligen varit emot att hon skulle ta hand om insläpp själv, men stallägaren menar att dottern är så pass gammal att hon ska klara det. Så efter påtryckningar från stallägaren kom vi överens om att hon skulle pröva.  Tyvärr missade hon en sak vid provtillfället, men ingen skada skedd. Jag talade då med stallägaren om att dottern i fortsättningen skulle ha någon med sig som hjälp. Nu ringer stallägaren och säger upp oss utan förvarning. Kan hon verkligen göra det? Vad gäller?   /Stefan
Läs svaret

Kommentarer
54 träffar Sida: 1 2 3 4 5 ... 6 nästa  sista  

Sök expertsvar

Du kan fritextsöka:

Ställ din egen fråga

Din fråga:
Din epost:

Senaste expertsvaren

Nyttig övning för att få hästen rak på hinder


Victoria Almgren svarar

Knöl på insidan av benet – vad kan den bero på?


Hanna Borg svarar

Senskada efter spark – hur snart undersöka?


Hanna Borg svarar

Häst som rusar igenom hindren och blir studsig


Karin Martinsen svarar

Häst som blöder näsblod – när ska man bli orolig?


Hanna Borg svarar

Foder till häst med magsår


Jenny Redgård svarar

River alltid första hindret – hur bör ryttaren tänka?


Karin Martinsen svarar

Var få man svar om giftiga växter?


Eva Dahlström svarar

Varför vill inte hästen äta?


Eva Dahlström svarar

Om tittighet på banan: "Kan inte alltid ändra på hästen"


Karin Martinsen svarar



Galleriet på Hippson Market

Populärt hos Granngården

Husbloggare

Återvändare vägrade ge upp: "Satsar 100 procent"

Gästbloggen

Härlig semester för mig och hästarna

Portugal-bloggen

Den var kvar!

Saras vardag

Till Husbloggarna