Visa fråga och svar

Fråga experterna

Här svarar några av Sveriges mest kompetenta hästproffs på frågor om dressyr, hoppning, foder och hästhälsa. Missa inte chansen att få hjälp med din häst.


Hästjuridik


Reklamerade skadad häst för sent – bör rättens dom överklagas?

Hej!
  
Min dotter köpte en storhäst för ett tag sedan, som tävlingshäst. Efter sex veckors ridning var det något som inte stämde med hästen. Den var ojämn vid en hoppträning. Vi trodde att hästen hade sträckt sig i hagen, så vi lät honom vila. Efter några dagar var han rejält halt och veterinär undersökte honom.
  
Veterinären rekommenderade vila. Efter fyra veckor och återbesök hos veterinär började hon rida igen. Åter halt, varm hov och ökad puls. Vi kollade då med en equiterapeut och hon sade att det var en sträckning. Vila någon vecka och sedan igångsättning.
  
Hovslagaren kom och satte på vintersulor, då blev han sulöm och vi bytte till silikonsulor. Halt igen, veterinär på besök och remiss till klinik. Vid klinikbesöket blev hästen behandlad i hov- och kotled för inflammation. Veterinären tyckte att det var konstigt att han blivit skadad på den lilla ridning min dotter hunnit med. Cirka sex veckor på fem månader.
  
Vid köpet sade ägaren att hästen hade blivit behandlad en gång för hovledsinflammation när han blev inriden hos första ägaren. Han var nu åtta år och hade inte varit skada eller behandlad sedan dess. Ingen fara sade veterinären som besiktigade honom. Klinikveterinären ville att vi skulle få tag på första ägaren och se vad som hade hänt tidigare. Vi lyckades med det och det visade sig att hästen varit behandlad fem gånger tidigare och att man hade diskuterat utdömning. Hon gav bort honom.
  
Två år gick och vi köpte honom som tävlingshäst. Han lider av artros i SI-leden och hovleden. Haltar fortfarande efter ett års vila. Vi försökte häva köpet när vi förstod vad det var han led utav, men förra ägaren vägrade att ta tillbaka honom. Nu, ett år senare, med rättegång som vi förlorat för att vi reklamerade för sent känns det mindre kul med häst.
  
Förra ägaren sade inget om det kroniska hästen lider av vid köpet. I kontraktet vi skrev sade hon inget. Hon fick hästen och i journaler från hästklinik står det att hon har fått reda på hästens sjukhistorik och eventuell rehabilitering. Vad gör man, vågar man överklaga domen? Hon har ljugit angående hästens sjukhistorik som hon vetat om, men inte har upplyst oss om. Vi hade ju aldrig köpt en häst med denna diagnos om vi vetat om den. Och vi vill ju tävla som var tanken.
  

FOTNOT: Hippson-redaktionen vill förtydliga att frågan ovan, liksom alla frågespaltsfrågor, är en partsinlaga. En person som tror sig vara motparten i det här fallet (frågan är inskickad anonymt) har hört av sig och menar att beskrivningen av fallet inte stämmer. Svaret från advokat Eva Johansson nedan är generellt och skrivet utifrån hur frågan har ställts. Det betyder alltså inte att beskrivningen av det aktuella rättsfallet är objektiv eller korrekt.


Eva Johanssons svar:

Hej!
  
Det är alltid väldigt svårt att svara på frågan om man vågar överklaga eller inte, utan att ha granskat allt material. Av den anledningen är det viktigt att man har ett kunnigt juridiskt biträde vid sin sida om man tänker gå in i en process i domstol. Du måste löpande hålla en dialog med ditt ombud, det är ditt ombud som är bäst insatt i ditt ärende och som bäst kan ge dig råd om vad som är lämpligt att göra.
  
Det är alltid viktigt att klaga (reklamera) omgående om man upptäcker ett fel på en häst. Gör man inte detta förlorar man rätten att klaga, och det är detta som har hänt om jag uppfattar din fråga korrekt. Ur bevissynpunkt ska man alltid tänka på att följa upp en muntlig reklamation med ett mejl eller ett brev, där man skriver något om att man skriftligen bekräftar den tidigare framförda muntliga reklamationen. Gör man så har man ett bevis på att man har klagat. Om man klagar inom två månader från det att man först upptäckt ett fel hos hästen har man alltid klagat i rätt tid. Tidsfristen räknas från det att man upptäcker att något är fel, inte från tidpunkten när det ställts en diagnos på hästen.
  
Konkreta råd för er som vill försöka lämna tillbaka en häst är att omgående kontakta säljaren och vara tydliga med att ni vill lämna tillbaka hästen.
Håll sedan säljaren informerad om de åtgärder ni vidtar – till exempel att låta veterinär undersöka, låta hovslagare pröva nya sko/sulor, att låta hästen vila med mera. Det är ingen bra idé att vänta och se vad som händer, utan det är i ditt intresse att snarast klaga till säljaren och vara tydlig med vilken rättsföljd du önskar. Man kan antingen häva köpet eller be att få köpeskillingen sänkt.
Om säljaren inte vill medverka ska du kontakta ett hästkunnigt ombud som kan hjälpa dig att driva ärendet vidare. Men man ska alltid börja med att göra en bedömning av chanserna till framgång.
  
Om nu första instans menar att ni klagat för sent måste du noga överväga om det finns ytterligare bevisning för att du verkligen har klagat i tid? Går det att få fram utdrag från telefon som visar att du ringt säljaren när du säger att du har gjort det? Finns det sms eller mejl där ni diskuterat att du har klagat? Finns det någon som hört dig klaga till säljaren? Om svaret är nej på dessa frågor, och du inte heller kan få fram annan bevisning på att du har klagat i tid, är nog chanserna för att nästa domstol ska ändra beslutet ganska små. Men självklart har det betydelse vad som står i domen, det vill säga hur domstolen har resonerat, var du något för vag när du kontaktade säljaren eller missade du helt att reklamera? Kan man säga att det är tidpunkten när du upptäckte att något var fel med hästen som rätten bedömt ligga fel, det vill säga tidigare än vad du verkligen förstod att något ar fel?
  
Som jag skrev i början kan jag inte svara på frågan om du törs överklaga eller inte. För att svara på den frågan måste jag få tillgång till materialet, men det är verkligen oerhört viktigt att man är tydlig i sin klagan till säljaren om man inte är nöjd.
Det du skriver i övrigt tyder verkligen på att du har blivit lurad och att du säkert har rätt att lämna tillbaka hästen bara du klagar i tid. Det du skriver är så allvarligt att man även skulle kunna fundera på att göra en anmälan om bedrägeri. Man får inte luras på det här sättet när man säljer hästar. Och det kan vara så att personen har gått över gränsen så att säljaren till och med har gjort sig skyldig till något brottsligt. Detta är dock en sak som polisen i så fall ska utreda.
  
Med vänliga hälsningar
Eva Johansson
Advokat



OBS! Experterna själva har inte möjlighet att svara på några följdfrågor via kommentarsfunktionen. Ställ egna frågor via formuläret till höger, men diskutera gärna expertsvaren nedan.

Fler frågor och svar från Eva Johansson:

Eva Johansson


Eva Johansson är advokat med stort ridsportintresse. Hon jobbar bland annat med hästjuridik inom sitt företag Centrumadvokaterna.
Läs mer om Eva här!



Ställ din egen fråga

Din fråga:
Din epost:

Senaste expertsvaren

Häst som inte går fram för skänkeln
Emelie Brolin svarar
Häst sparkad på betet – vem är ansvarig?
Eva Johansson svarar
Hindren kommer tätare i högre klasser
Helena Persson svarar
Häst med svullnad på utsidan av skenan – hur behandla?
Hanna Borg svarar
Häst som plötsligt börjat springa vid sidan av hindren
Helena Persson svarar
Frustrerad och ledsen i ridningen på grund av stress
Nina Bengtsson svarar
Varierad träning bäst för häst med "svaga" bakknän
Nina Bengtsson svarar
Vad gäller kring återköpsklausul efter åtta år?
Eva Johansson svarar
Häst som drar inåt i volten
Nina Bengtsson svarar
Häst som svettas dygnet runt
Eva Andersson Sharon svarar