Visa fråga och svar

Fråga experterna

Här svarar några av Sveriges mest kompetenta hästproffs på frågor om dressyr, hoppning, foder och hästhälsa. Missa inte chansen att få hjälp med din häst.


Hästjuridik


Djursjukhus tar betalt för icke utförd hältkontroll – är det bedrägeri?

Hej! Vid tävling tidigare i år fick vår häst en så svår fraktur att han inom en till två timmar fick avlivas. Hästen blev blockhalt och tävlingsveterinären konstaterade omgående att det var riktigt illa med vår häst och remitterade oss till djursjukhus. Vi körde dit omedelbart efter spjälkning och smärtstillande.
  
Framme på djursjukhuset (45 minuters resa) fick hästen gå från lastbilen och de knappa tio metrarna in till röntgen. Veterinär tog bort spjälkningsbandaget och hästen röntgades. Det gjordes ingen förundersökning av veterinären mer än att hästen fick mer lugnande/smärtstillande. I journalen står det: "Inkom blockhalt vä fram”. Omedelbart efter röntgen presenterade veterinären bilderna i sin dator. Mycket svår hovfraktur och avlivning blev utförd direkt därefter.
  
När fakturan på drygt 17.000 kronor kom invände vi direkt mot posten "hältkontroll" à 800 kronor exklusive moms. Vi menar att ingen sådan kontroll utfördes av veterinären. Djursjukhuset menar i ett svar att de visst utförde en klinisk undersökning som de oturligt nog kallar för "hältkontroll". Vi menar att vi som kund ska känna igen oss i fakturan och att ett sådant välrenommerat djursjukhus som detta ändå borde ha bättre ord att använda vid faktureringen, och inte schablonmässigt kalla allt för "hältkontroll". Vi menar att detta är bedrägeri.
  
Vi har haft telefonkontakt med veterinären, men får inga förklaringar mer än undanflykter och avslag. Vi har begärt avslaget skriftligt vilket nu har kommit. Där står de fast vid att deras ordval i fakturan inte kan föranleda återbetalning. I telefonsamtalet strax efter att fakturan kommit erbjöd sig faktiskt ansvarig veterinär att hon kunde ändra på ordet "hältkontroll" till något annat ord om vi så ville. Detta har vi inspelat. Finns det något mer vi som liten kund kan göra i sammanhanget? Man känner sig hjälplös.
  
Med vänlig hälsning
Mikael


Eva Johanssons svar:

Hej, tack för din fråga!
  
Bedrägeri är, enligt brottsbalken, när någon vilseleder någon annan till handling eller underlåtenhet som innebär vinning för gärningsmannen och skada för den vilseledde. I din situation har jag svårt att se att benämningen av den kontroll som gjordes innebär en sådan vinning för djursjukhuset och en skada för er. Detta på grund av att djursjukhuset gjort erforderliga kontroller innan avlivning gjordes.
  
Jag har även svårt att se vad djursjukhuset skulle få för vinning av detta. Brottet är ett sådant som kräver uppsåt, detta innebär att gärningsmannen medvetet ska ha vilselett dig. Med hänsyn till att det vanligtvis inte är veterinären som upprättar fakturorna på ett större djursjukhus, finns det en chans att personen som fakturerar inte är insatt i de olika begreppen och därmed inte har gjort detta medvetet. Jag har därmed väldigt svårt att se att detta skulle kunna vara att anse såsom bedrägeri. 
  
Sammanfattningsvis är jag av uppfattningen att det, trots att deras fel är klandervärt, inte är möjligt att få pengarna tillbaka på grund av felskrivning på fakturan. De åtgärder ni kan vidta är att begära en faktura där korrekta uppgifter framgår. 
  
Me vänlig hälsning,
Eva



OBS! Experterna själva har inte möjlighet att svara på några följdfrågor via kommentarsfunktionen. Ställ egna frågor via formuläret till höger, men diskutera gärna expertsvaren nedan.

Fler frågor och svar från Eva Johansson:

Eva Johansson


Eva Johansson är advokat med stort ridsportintresse. Hon jobbar bland annat med hästjuridik inom sitt företag Centrumadvokaterna.
Läs mer om Eva här!



Ställ din egen fråga

Din fråga:
Din epost:

Senaste expertsvaren

Hjälp för ryttare som "rattar" för mycket
Victoria Almgren svarar
Vad funkar bäst med hästar – att vara försiktigt tålmodig eller att ”säga till”?
Jenny Yngvesson svarar
Häst som inte går upp i hull trots uträknad foderstat
Eva Dahlström svarar
Unghäst som inte går fram på uteritten
Nina Bengtsson svarar
Tips om ryttarträning för att kunna hålla huvudet stilla i traven
Nina Bengtsson svarar
Upptäckte fång efter hästköpet – vad gäller juridiskt?
Eva Johansson svarar
Häst som har fått lös mage efter byte av hage
Lié Rosendahl Numar svarar
Ponny som bockar efter hinder
Karin Martinsen svarar
Obalans i galopp löses inte med fart: "Skapar bara spänning och slitage"
Nina Bengtsson svarar
Köparen avbröt besiktningen – vem ska stå för kostnaden?
Eva Johansson svarar




Aktuella samarbeten

Ridsportens Innovationer
Hållbara ryttare
Patrik Kittel Dressage Tour
Uppfödaren i centrum
Foderbloggen
I hästhälsans tjänst

Senaste numret

Läs mer om Hippson Nr 1

SPECIAL: Klimat & Miljö!
– Dags att framtidssäkra ridsporten
– Inspiration: Hållbarhet som lönar sig
– Naturbete har många fördelar
– Vårda hagen för sjöarnas skull
– Hållbar hemmahoppning
– Dressyrträna i mobilen
...och mycket mycket mer

Läs numret i det digitala arkivet

Prenumerera till halva priset + rabatterade böcker!
OBS! Detta erbjudande gäller bara fram till och med den 25/2.
Just nu kan du teckna en prenumeration till halva priset! Prenumerationen startar med Hippson nr 2 2020, men du kan vid beställningen lägga till det aktuella numret. Dessutom kan du i samband med beställningen lägga till någon eller några av våra populära böcker till nedsatt pris. Men skynda dig, erbjudandet gäller endast fram till och med den 25/2.
Teckna prenumerationen här

Är du redan prenumerant köper du så klart böckerna till samma rabatterade pris i vår bokshop. Se bara till att logga in först så dyker specialpriserna upp.