Visa fråga och svar

Fråga experterna

Här svarar några av Sveriges mest kompetenta hästproffs på frågor om dressyr, hoppning, foder och hästhälsa. Missa inte chansen att få hjälp med din häst.


Hästjuridik


Vad har man för rättigheter som kund i inackorderingsstall?

Kan du ta upp hur konsumentens rättigheter ser ut när man är inackorderad i ett inackorderingsstall? Det skrivs mycket om avtal och svårigheter vid försäljning/köp av häst, men ingenting om en affär som nästan alla hästägare har skrivit under - uppstallningskontraktet. Vad har hyresvärden för skyldigheter gentemot hyresgästerna? Vad har hyresgästerna, som konsumenter, för rättigheter att åberopa när de inte får vad de förväntar sig?
 
Jag har själv varit med om en nästan traumatisk upplevelse då jag flyttade till en fullserviceanläggning utanför Stockholm som tog 6000 kronor/månad, och då skulle allt ingå. Men det visade sig att deras arbetssätt brast totalt i säkerhetstänk för hästarna och personalen behandlades som slavar. Under de två månader jag stod där sa fyra hästägare, exklusive jag själv, upp sina platser. Två flyttade över natten utan förvarning då det var så besvikna och missnöjda.

Tio dagar efter min uppsägning med efterföljande krav hade de inte bestridit kraven, utan skickade en faktura med tre månaders kallhyra på över 8000 kronor. Ett av mina krav var att jag skulle flytta omedelbart och endast betala en specificerad summa jag var skyldig dem. När jag tittade närmare på deras kontrakt blev jag chockad över att jag hade kunnat skriva under detta. De specificerar knappt vad de åtar sig, men skriver utförligt vad de kan ta till för metoder för att erhålla betalning och så vidare.
 
Är vi helt oskyddade som konsumenter? Har vi ens några rättigheter att åberopa? Orkar man ta en konflikt, eller ska man bara betala och ge sig av, "köpa sig bort från problemet"?
 
Med vänlig hälsning
Sabrina

Eva Johanssons svar:

Hej,
 
När det gäller uppstallning av häst blir första frågan vilket lagrum som är tillämpligt. Den lag som många tror skall tillämpas är konsumenttjänstlagen, men det finns ett undantag i lagens 1 § 3:e punkt som säger att den inte gäller för förvaring av levande djur. Detta undantag gör att man i stället hamnar i att tolka det avtal som hästägare och stallägare träffat när stallägaren tog emot hästen. 
 
Om det visar sig att stallägaren skrivit ett oskäligt hårt avtal eller ett avtal som är oskäligt snällt mot stallägaren kan detta avtal jämkas med hjälp av avtalslagens regler. Man får då titta på hur det "normalt" ser ut när man lämnar in hästar till en stallägare för att hyra en box och tolka utifrån om avvikelsen från det normala är stor eller liten. Är den stor kan avtalet troligen jämkas.
 
Som hästägare har man naturligtvis rätt att få sina rättigheter inskrivna i avtalet och om stallägaren inte uppfyller dessa rättigheter har man rätt till skadestånd.
 
En stallägare, som är näringsidkare, har rätt att hålla kvar hästen om stallägaren inte får betalt för uppstallningen (retentionsrätt). Stallägaren har dessutom rätt att sälja hästen för att få betalt. Detta är ett resultat av en gammal lag från 1985. Dock är kunskapen om denna lag förvånansvärt låg. Det är dock viktigt att påpeka att stallägaren får sälja hästen endast i sista hand. Försäljningen skall ske omsorgsfullt och eventuellt överskott från försäljningen tillfaller hästägaren. Dock får stallägaren inte sälja hästen om det pågår en tvist om betalningen i domstol. Alltså kan man i vissa fall komma runt den här problematiken genom att hänskjuta tvisten till prövning av domstol.
 
Det är således viktigt att man noga läser igenom uppstallningskontraktet och att man verkligen ser till att det även specificeras vilka skyldigheter stallägaren har. Akta dig för formuleringar såsom att "hästarna släpps ut i mån av tid", eftersom du då inte kan klaga på att hästen inte har varit ute i hagen.
 Se till att det klart framgår hur mycket utevistelse hästen får, hur mycket mat som ingår, om det ingår byte av täcken, påtagning av benskydd, om hästarna får gå själv i hage, om det finns sjukhage med mera.
 
Om du som uppstallad märker att du inte får det du har rätt till är det viktigt att du klagar snarast, helst skriftligen (muntliga reklamationer gäller, men är rysligt svåra att bevisa i en domstol). Om ni träffar överenskommelse om till exempel tidigare avflyttning, se till att få skrivet på ditt exemplar av kontraktet vilka villkor som gäller för den tidigare avflyttningen, till exempel att du inte skall betala kallhyra under uppsägningstiden. Tänk på att ha en lagom lång uppsägningstid, det kan vara tråkigt att stå kvar i ett stall där man inte är önskvärd i exempelvis tre månader.
 
Tyvärr har man ofta svårt att hävda sina rättigheter när man är privatperson. Det bästa tipset är att vara noga med att skriva under ett bra kontakt och att se till att få alla tillägg och avvikelser preciserat och skriftligt.
 
Med vänlig hälsning
Eva Johansson


OBS! Experterna själva har inte möjlighet att svara på några följdfrågor via kommentarsfunktionen. Ställ egna frågor via formuläret till höger, men diskutera gärna expertsvaren nedan.

Fler frågor och svar från Eva Johansson:

Eva Johansson


Eva Johansson är advokat med stort ridsportintresse. Hon jobbar bland annat med hästjuridik inom sitt företag Centrumadvokaterna.
Läs mer om Eva här!



Ställ din egen fråga

Din fråga:
Din epost:

Senaste expertsvaren

Häst som svettas dygnet runt
Eva Andersson Sharon svarar
Travhoppning bra för taggad häst
Victoria Almgren svarar
Häst som slår ihop framtänderna vid ridning
Eva Andersson Sharon svarar
Utmana galoppen ett måste inför utomhussäsongen
Victoria Almgren svarar
Ponny stegrade vid köpet – nu vill köparen reklamera
Eva Johansson svarar
"Våga ställa krav under igångsättningen av hästen"
Nina Bengtsson svarar
Hur träna unghäst som är stressad och otålig?
Jenny Yngvesson svarar
Häst som inte går fram alls i ridhus
Victoria Almgren svarar
Ansvar för skötsel av paddock i inackorderingsstall
Eva Johansson svarar
Hoppning för häst som stressar upp sig
Karin Martinsen svarar