Visa fråga och svar

Fråga experterna

Här svarar några av Sveriges mest kompetenta hästproffs på frågor om dressyr, hoppning, foder och hästhälsa. Missa inte chansen att få hjälp med din häst.


Hästjuridik


Ponny stegrade vid köpet – nu vill köparen reklamera

Hej! Vi sålde en ponny för ungefär sex veckor sedan. Under dessa veckor har vi fått flera sms där köparen berättar hur fin och duktig hästen är och även att hästen är lydig och välriden. Nu ringer köparen plötsligt och säger att de inte vill ha den längre, på grund av att den har börjat stegra sig och ryttaren har blivit rädd.

Under provridningen busade ponnyn med en annan ryttare i sadeln och stegrade sig ett par gånger. Men det gick sedan bra för köparen att rida ponnyn efter att den busat av sig lite. Under tiden som de har haft ponnyn har de tävlat med bland annat en seger som resultat.

Men nu vill de dock reklamera ponnyn och de vill att jag ska ta tillbaka den. Jag har inte möjlighet att göra det, vad har jag för skyldigheter som säljare i detta dilemma?


Eva Johanssons svar:

Hej!

Din fråga om vilket ansvar säljaren har är mycket viktig, men också ganska svår.
För det första måste jag betona att det gäller olika regler om du sålt ponnyn som privatperson eller om du sålt ponnyn som företagare. Jag utgår i svaret ifrån att du sålt ponnyn som privatperson.

En faktor som jag inte alls kan ta hänsyn till är vad som står i kontraktet. I kontraktet kan det finnas villkor som helt ändrar mitt svar, men då jag inte vet vad som står i kontraktet utgår jag ifrån att det inte står något där som har betydelse för den här frågan.
En ponny är felaktig om den avviker från vad säljaren med fog kunnat förutsätta med hänsyn till pris, uppgifter som lämnats vid köpet och som kunnat iakttas vid undersökning av ponnyn före köpet. Av informationen framgår att ponnyn stegrat sig redan vid provridningen och detta gör att köparna varit medvetna om denna ovana när de köper den. De kan då inte häva köpet med hänvisning till stegringen.

Det är dock viktigt att reda ut varför ponnyn stegrar sig, är det på grund av att nya ryttaren inte är tillräckligt skicklig, eller har det hänt något, alltså stegrar sig ponnyn för att den fått ont? Har ponnyn undersökts av veterinär? Om inte bör du som säljare kontakta köparen och kräva en veterinärundersökning av ponnyn och du bör vara med vid denna. Det är viktigt att du själv får se hur ponnyn uppför sig och att du kan diskutera med veterinären om vad som kan tänkas vara fel. Det ligger ju i allas intresse att få ponnyn att sluta med detta beteende så att den kan må bra och fungera som ridponny. Juridiskt har du dock inte någon skyldighet att ta tillbaka ponnyn utifrån de uppgifter som lämnats i frågan, och då speciellt att detta beteende redan fanns vid provridningen. En viktig fråga är om provridningen filmats? I så fall finns ju bevis för att köparen varit medveten om at ponnyn är benägen att stegra sig.
Vidare finns en annan viktig sak och det är att köparen måste reklamera, klaga, så fort köparen upptäcker att det är något fel på ponnyn. Av uppgifterna framgår att köparen återkommit och beskrivit att ponnyn fungerar väldigt väl, vilket tyder på att problemen kommer av hanteringen av ponnyn hos köparna, vilket inte är något som säljaren kan ta ansvar för.

Jag uppfattar det som att köparna klagat först efter sex veckor, vilket tyder på att problemet är nytt och kommit av köparens hantering, snarare än att det är ett ursprungligt problem. Det är endast ursprungliga problem som säljaren har juridiskt ansvar för.
Allmänt kan jag säga att problem som har att göra med temperament och uppförande av hästar/ponnyer är väldigt svåra att reklamera med framgång. En säljare kan inte ta ansvar för hur ponnyn hanteras efter affären och om problemen inte kommer av någon fysisk skada är det extremt svårt att få rätt i domstol.
Sammanfattningsvis har säljaren ett mycket begränsat ansvar för ponnyns temperament, speciellt om det här problemet visat sig redan vid provridningen.
  
Lycka till!
Eva Johansson



OBS! Experterna själva har inte möjlighet att svara på några följdfrågor via kommentarsfunktionen. Ställ egna frågor via formuläret till höger, men diskutera gärna expertsvaren nedan.

Fler frågor och svar från Eva Johansson:

Eva Johansson


Eva Johansson är advokat med stort ridsportintresse. Hon jobbar bland annat med hästjuridik inom sitt företag Centrumadvokaterna.
Läs mer om Eva här!



Ställ din egen fråga

Din fråga:
Din epost:

Senaste expertsvaren

Att ta steget från Lätt A till Medelsvår C – vad krävs?
Emelie Brolin svarar
Vem är ansvarig juridiskt vid transport av häst?
Eva Johansson svarar
Häst med svullnad i benen
Hanna Borg svarar
Häst som har problem med återkommande hovbölder
Hanna Borg svarar
Studier kring uringvägsinflammation på häst
Hanna Borg svarar
Häst som stannar ut sig på tävling – men hoppar allt på träning
Helena Persson svarar
Häst som inte går fram för skänkeln
Emelie Brolin svarar
Häst sparkad på betet – vem är ansvarig?
Eva Johansson svarar
Hindren kommer tätare i högre klasser
Helena Persson svarar
Häst med svullnad på utsidan av skenan – hur behandla?
Hanna Borg svarar