Visa fråga och svar

Fråga experterna

Här svarar några av Sveriges mest kompetenta hästproffs på frågor om dressyr, hoppning, foder och hästhälsa. Missa inte chansen att få hjälp med din häst.


Veterinär


Häst som får chock av penicillin


Min kompis häst fick vad vi tror är en pencillinchock, kort efter att hon gett sprutan i muskeln. Hästen kastade sig och blev helt galen, men återhämtade sig efter några minuter. Vad beror detta på och hur kan man motverka att det händer igen? Är hästen nu extra känslig för detta? Var det min kompis ”fel”, sprutade hon på fel sätt? Hur ska vi tänka inför nästa gång?

Eva Andersson Sharons svar:

Hej!
  
I ovanliga fall kan hästen få en reaktion av att man injicerar penicillin. Det kan vara allt från en lindrig reaktion med utslag, klåda och svettningar till allvarliga fall med kramper och i värsta fall dödsfall.

Det penicillin man injicerar med som djurägare ges intramuskulärt, det vill säga att man sprutar det djupt in i halsmuskeln. Prokain är tillsatt penicillinet som bärarsubstans och ska göra att penicillinet utsöndras långsamt från injektionsstället. Om prokainet når blodcirkulationen snabbt i hög koncentration blir det toxiskt, då blodet inte hinner med att bryta ner substansen. Detta kan ske vid oavsiktlig injektion till blodet, till exempel om hästen rycker till och nålen ändrar läge.

Det är viktigt att man administrerar penicillinet just i muskeln och flera gånger kontrollerar att det inte kommer blod i kanylen. Det gör man genom att försiktigt aspirera med sprutan i kanylen innan och flera gånger under injektion, samt efter att man bytt spruta. Om det kommer blod ur sprutan kan man rikta om nålen eller byta injektionsställe.

I ovanliga fall förekommer en allergi mot själva penicillinet, eller att hästen har nedsatt förmåga att bryta ner prokainet. Det mest sannolika i detta fall är således att lite av medicinen råkat komma i ett blodkärl.

Om hästen får en reaktion bör man kontakta sin veterinär, som får utvärdera om behandlingen ska avbrytas eller om särskilda åtgärder ska vidtas. I flera fall har det gått bra att fortsätta behandlingen, men veterinär bedömning bör göras i varje enskilt fall.

I framtiden bör man alltid informera nya ägare samt behandlande veterinär om att hästen en gång har fått en så kallad penicillinchock.

Lycka till!
Eva 



OBS! Experterna själva har inte möjlighet att svara på några följdfrågor via kommentarsfunktionen. Ställ egna frågor via formuläret till höger, men diskutera gärna expertsvaren nedan.

Fler frågor och svar från Eva Andersson Sharon:

Eva Andersson Sharon


Eva driver privatpraktiserande verksamhet och verkar i Skåne, Småland och till viss del i Danmark.
Läs mer om Eva här!


 



Ställ din egen fråga

Din fråga:
Din epost:

Senaste expertsvaren

Lämpligt foder till fångkänslig häst med långvarig boxvila?


Eva Dahlström svarar

Hur får man upp självförtroendet på både häst och ryttare i hoppningen?


Helena Persson svarar

Farligt ge hästen för mycket protein?


Eva Dahlström svarar

Finns det någon "quick-fix" för häst som faller ur?


Eva Dahlström svarar

Hur jobbar man med överskuggning uppsuttet?


Anna Lundberg svarar

Spänd häst som är svår att få lösgjord


Nina Bengtsson svarar

Kan hästar ha urinvägsinfektion?


Eva Andersson Sharon svarar

Tack för alla kloka svar, KG!


KG Svensson svarar

Min häst har fått en konstig knöl på luftstrupen – vad kan det vara?


Hanna Borg svarar

Gaffelbandsskadad häst ska bli "skogsmulle" – men kan den ha ont?


Eva Andersson Sharon svarar



Galleriet på Hippson Market

Populärt hos Granngården

Husbloggare

Uppdatering efter gårdagen

Hippologbloggen

Lovely Ladys 2017!

Therese

Gästbloggen: ”En manifestation av kärlek till hästen”

Gästbloggen

Till Husbloggarna