"Fitness för ryttare" – en välbehövlig spark i rumpan

Recensioner - Böcker

Publicerad: 2013-09-07

"Fitness för ryttare" – en välbehövlig spark i rumpan

Recensent:  Ida Röök (Hippson.se)

  
Fitness för ryttare är
boken för dig som har bestämt dig. Att ”nu är det dags att ta sig i kragen”, liksom. Författarna Sofia Nordgren och Jessica Holm ger instruktioner för ett bättre liv, både fysiskt och mentalt.
Med den kanske något uttjatade meningen om att ryttaren tar bättre hand om hästen än sig själv ger de sig i kast med hur du bör tänka och träna för att bli bättre i din ridning. Utgångspunkten är hoppryttare och dressyrryttare, inte minst i avsnittet om hur den fysiska träningen bör se ut. Hoppryttaren bör vara mer explosiv för att klara de två-tre minuter tävlingsritten tar, medan dressyrryttarens kropp måste klara av en mer segdragen ansträngning.
Författarna ger tips på träningsschema i intervaller, enkel träning i vardagen (ta trapporna i stället för hissen och så vidare), nyttigt födointag med recepttips inför stressiga tävlingsdagar, och konkreta stretch- och styrkeövningar.
  
I konkreta träningstips med illustrerande bilder visas exakta övningar både i hemmamiljö (med pilatesboll) och i stallet. Träningen i stallet görs för övrigt med hjälp av sopborstar, grimskaft och spånbalar – smart va?
Sofia Nordgren är före detta svensk championjockey i galopp, numera jobbar hon dock som personlig tränare och instruktör. Jessica Holm rider på ridskola, samt är skribent med inriktning mot träning, kost och hälsa.
Att de båda besitter stor kunskap om  träning, och ett ”go” utöver det vanliga, känns hela boken igenom.
  
Men det kan också bli lite avskräckande. MÅSTE man göra allt det här, på en gång? Alltså NU? Tänker i alla fall den recenserande ”soffpotatisen” som ”bara” tar hand om ridning och skötsel av en häst, och inte tränar sig själv alls förutom det som just ridning och skötsel ger.
Ja, men boken fungerar faktiskt som en välbehövlig ”spark i rumpan”.  Budskapet går fram – att ta hand om sig själv är viktigt. Du orkar mer, presterar bättre – och mår bättre.
Det blir också, i den senare delen av boken, tydligt att det inte bara är kroppen som behöver träning för att ryttaren ska kunna maximera sin prestation. Även knoppen ska få sig en ordentlig genomkörare och då gäller det att tänka positivt, sova bättre, sätta upp klara mål och fösa undan ord som ”inte” när de dyker upp i hjärnan.
Och när du ändå är igång med knoppen, varför inte träna andning samtidigt? Konkreta tips på avsuttna andningsövningar illustreras med fina bilder – liksom hur du kan underlätta andningen från hästryggen. Vill du gå ”all in” finns här även instruktioner om hur du mediterar.
  
Hur som helst. Om du har bestämt dig för att förändringarnas tid är här, eller om du kört fast i din befintliga träning, är ”Fitness för ryttare” en riktigt bra och inspirerande bok.
Nu gäller det bara att behålla känslan som boken ger – och att hitta tiden. Men som hoppryttaren Alexander Zetterman, en av flera ridsportprofiler som intervjuas i boken, säger om ursäkten om att tiden inte räcker till: ”Allt handlar om prioriteringar”.

  

  
Titel: Fitness för ryttare
Författare: Sofia Nordgren och Jessica Holm
Förlag:
Ica Bokförlag
Cirkapris: 169 kronor i internet-bokhandeln
Omfång: 127 sidor

Recensentens betyg: