Gå finalbanan med Hippsons expert

Mästerskapsbanor är alltid speciella eftersom de är extra stora och extra tekniska. Finalbanan på Ryttar-VM i Aachen är inget undantag. Hippson har gått banan med Lotta Björe, som kommenterar hindren och svårigheterna.

Text: Emma Rost
Foto: Harald Blomqvist


Finalbanan, som varje häst ska gå fyra gånger, består av åtta hinder och tio språng. Hindren är som mest nästan 160 centimeter höga och 170 centimeter långa!
- Det är helt klart den lättaste banan av de alla under VM, men man ska tänka på att det är sjätte klassen de går och de ska gå fyra rundor. Det blir totalt 40 språng, så det är lite mer än vad de brukar göra, säger Lotta Björe, Hippsons hoppexpert.
Hon påpekar också att bomhållarna är avsågade och det krävs inte mycket för att en bom ska trilla ner. Vädrets makter kan också ställa till det för finalisterna.
- Börjar det regna så kan det också sätta sina spår i resultatet, om någon av ryttarna hinner rida innan regnet, säger hon.


Hinder nr 1 –
Araghindret
Första hindret är en ganska snäll oxer på 1.40.
- Inget speciellt hinder. Det är lite stigsprång och ett trevligt förstahinder som får iväg dem, kommenterar Lotta.


Hinder nr 2 - Deutsche bank

Hinder nummer två ligger på en böjd linje som är 32 meter lång. Det är ett räcke på 1.50 m.
- Här kommer de nog att rida på en ny distans, säger Lotta.


Hinder nr 3 - Dubaihindret
Även hinder nummer tre ligger på en båge. Den här gången är det en parallelloxer, också den på 1.50 m.
- Vita hinder är alltid svårt och här finns det inte någon riktig marklinje heller, säger Lotta.


Hinder nr 4a, b och c - WEG-kombinationen
Banans trekombination består av WEG-hinder. A-hindret i trekombinationen är ett räcke på 1.48 meter. Mellan a och b-hindret, som är en oxer är det 7.60 meter. Mellan b och c är det 11 meter.
- Det är klart att man aldrig ska underskatta en trekombination. Avstånden ser helt normala ut tycker jag. Mellan b och c går de på två språng och ofta accelererar hästarna lite mer på två språng än på ett. De tidigare trekombinationerna under tävlingen har inte varit räcke in och räcke ut utan fler längdhinder, säger Lotta.


Hinder nr 5 - Mercedeshindret
Hinder nummer fem är ytterligare en oxer, som är 1.50 m hög och 1.70 m lång.
- Det är lite trångt avstånd fram till femman. Antingen kommer de gå på sex korta eller rida mer fram på fem. Eftersom det inte är lika högt den här gången som tidigare så kommer de säkert att hålla lite tillbaka, framför allt på de heta hästarna, är Lottas kommentar.


Hinder nr 6 - Mur med bommar

- Inget särskilt att säga om hinder nummer sex, säger Lotta.


Hinder nr 7 - Sparkassehindret
Hinder nummer sju är ett smalt hinder på 1.55 meter.
- Det är alltid svårt med smalhinder. Hästarna blir gärna lite vingliga och man måste rama in dem ordentligt. På ett rättuppstående vill man gärna ta av lite tidigare, men hästarna tar ogärna av tidigt på ett sånt här hinder, så det är viktigt att understödja dem ordentligt. Det är ett av de större hindren, säger Lotta.


Hinder nr 8 - Rolexhindret
Sista hindret är en ganska enkel oxer  som står på ett böjt spår. Den är 1.52 m hög och 1.70 m lång.
- Det är trettio meter mellan sjuan och åttan. De kommer säkert att rida lite på ögat och förmodligen rida på sju galoppsprång. När hindret står på böjt spår så är det viktigt att man inte kommer trängandes in på bågen utan att hästen svarar för skänkeln.


Publicerad: 2006-09-03






Senaste numret



Läs mer om nummer 2 2024

– Tema: Hullbedömning
– Porträtt: Annelie Lundkvist 
– Den svåra skritten

– Konditionsträna i backe 
– Om hästens flyktbeteende
– Fixa tappskon
...och mycket, mycket mer!

Läs numret på premiumsajten

Ansvarig utgivare: Marit Nordkvist

Kundtjänst: info@hippson.se

Adress: Gamla Brogatan 11, 111 20 Stockholm

Hippson är sajten med inspiration, kunskap och nytta för dig som ryttare och hästägare. Här publiceras dagligen nyheter, reportage, frågespalter, expertsvar, ridövningar och snackisar från hela hästvärlden. Hippson ger även ut flera populära ridövningsböcker med konkreta tips och steg-för-steg-instruktioner.