Hästkunskap, driv och kvalitetstänk bakom Torstensons framgång
Dräggesta gård, ett par mil utanför Västerås, har varit basen för familjen Torstenson i drygt 50 år. Här har många topphästar fötts upp och utbildats till de högsta klasserna. Här finns också basen för Sveriges största hästtransportcenter – Torstensons.
– När det gäller hästar blir man ju aldrig helt fullärd, men genom alla år har man ju skaffat sig både erfarenhet och kunskap som vi gärna delar med oss av, förklarar Ola Torstenson.
Det var Olas pappa Olle som började med hästar och uppfödning. Ola utbildade och tävlade hästarna, en del inköpta, andra uppfödda på gården. Målet var att ta sig till de största klasserna – och det lyckades många gånger.
– De flesta hästarna som kom till oss var unga och orutinerade. Så det gällde att lära sig att utveckla dem så långt som möjligt, förklarar Ola.
Felix är familjens läromästare
Tävlingsstövlarna ligger på hyllan sedan ett antal år tillbaka. I stället är det sonen Joel som fortsätter att förvalta det Torstensonska arvet när det gäller hästar och tävlingar, och till viss del även uppfödning. För tillsammans med farfar Olle är det Joel och mamma Jennie som håller koll på avelsstona på Dräggesta.
Redan som children-ryttare tog Joel brons i junior-SM och förutom ett flertal internationella framgångar har det till exempel blivit seger i Strömsholms Grand Prix med familjehästen Felix.
Felix (val, f-07 e Feliciano u Marta e Imperator) är uppfödd av Olle, och mamma Marta tävlade Ola framgångsrikt i de allra högsta klasserna. Ola började också att tävla Felix, men när Joel ville börja rida stor häst var det Felix han ville ha – och på den vägen är det.
Förutom att ekipaget har varit otroligt framgångsrikt har Felix också varit en viktig läromästare i hästkunskap för Joel.
– Felix har lärt oss väldigt mycket, han är otroligt speciell och har en särskild betydelse för oss alla, berättar Jennie Torstenson, gift med Ola och en viktig kugge i såväl arbetet med hästarna som i företaget.
Viktigt att kunna häst
Just hästkunskap är något som Ola tycker att många behöver bli bättre på.
– Såväl hästar som ridning är på många sätt mycket bättre i dag är när jag tävlade som mest, men att rida är bara en liten del av att hålla på med hästar. Det är en stor utmaning för hästsporten att bredda och kunskapen och skaffa sig insikten om hur hästarna faktiskt fungerar. Men jag hoppas och tror att de ryttare som är genuint intresserade också inser att de faktiskt på allvar behöver lära sig mer om hästar för att bli ännu bättre, menar Ola.
Personlig service baserad på kunskap
Varje år säljer Torstensons cirka 500 hästtransporter och B- och C-kortslastbilar till hästägare och ryttare. Ola märker att den hästkunskap som både han och säljarna ute i landet har är efterfrågad.
– Det är många som frågar om råd så det finns en vilja att lära sig, vilket känns bra. De flesta som håller på är genuint intresserade av hästar och får genom det mer och mer insikt om hur mycket det finns att lära, konstaterar Ola och fortsätter:
– Alla vi som jobbar här har en anknytning till häst och mycket kunskap att dela med oss av. Det gäller även säljarna ute i landet som har stor hästerfarenhet och som därmed kan hjälpa till om kunderna är osäkra på vad som är bäst för dem.
Tuff väg till framgång
Ola började sälja hästtransporter i början av 1990-talet, mitt under en brinnande svensk finanskris. Att då sälja relativt dyra produkter var ingen lätt match, men Ola jobbade hårt och lyckades bra.
– Jag visste ju inget annat eftersom det var mitt första jobb, så när marknaden vände fortsatte jag att jobba lika hårt och det gav utdelning.
I slutet av 1990-talet och början av 2000-talet snurrade allt i en väldig fart för familjen Torstenson. Äldsta sonen Oskar föddes 1999 och tre år senare var det Joels tur att komma till världen. I samma veva byggdes ridhuset på gården och Ola hade 15 hästar att rida. Dessutom snurrade det på i företaget som sålde hästtransporterna från Värmlandsvagnen.
– 2002 sålde jag 162 nya Värmlandsvagnar samtidigt som det var full fart på tävlingar och då också med två små barn. Jennie fick dra ett tungt lass och vi båda jobbade verkligen stenhårt. Ska jag vara ärlig så kommer jag inte ihåg så mycket av den tiden och i dag förstår man inte alls hur det kunde fungera.
Ett par år senare började Ola trappa ner på tävlandet och det blev ännu mer fokus på företaget. I mitten av 2000-talet kom också nästa transportrevolution – B-kortslastbilar.
– Vi började med lastbilar 2005 och det blev succé på en gång. Många ville ha B-kortslastbilar och marknaden fullkomligt exploderade, berättar Ola, och fortsätter:
– Det var lätt att få ut en högkvalitativ produkt på marknaden, köparna ville ha något som var tryggt och säkert att åka med.
Trygghet och kvalitet i kombination
Just kvalitet och säkerhet har varit mottot för Torstensons från start. Självklart blir något som är genomtänkt och håller hög standard inte alltid den billigaste produkten. Men det är mer än en gång som en kund som först provat en Theault-bil från Torstenson och sedan valt en annan för att priset varit lägre, snart har kommit tillbaka till Ola igen.
En extra trygghet för kunderna är att även de begagnade hästtransporterna och lastbilarna har kontrollerats av Torstensons egen verkstad innan de säljs vidare.
– Vi har haft egen verkstad här på gården sedan slutet av 1990-talet. I dag har vi ett verkstadsteam med såväl service som eftervård och alla släp som kommer in här gås igenom och servas ordentligt innan de läggs ut till försäljning igen. Däremot skickar vi iväg begagnade lastbilar till en extern verkstad där chassiets funktion gås igenom i minsta detalj. På det här viset har vi en ordentlig varudeklaration på allt begagnat, förklarar Ola.
Bussarna växer i popularitet
Efter så många år i branschen så kan Ola och Jennie se tillbaka på en ordentlig utveckling – som främst har gynnat hästarna.
– När vi började var det bara enkelaxlade transporter. Förut handlade mycket om att anpassa vagnens totalvikt så att den kunde dras på vanligt B-körkort. I dag har transporterna blivit både större och rymligare med bättre komfort för hästarna, men också tyngre. Vi ser att allt fler har bättre körkort och hjälper förstås till så att kundens bil och körkort stämmer med den hästtransport de vill köpa, konstaterar Ola.
När det gäller B-kortslastbilar är det fler och fler som väljer den så kallade Stuterimodellen, där hästarna har en hel vägg framför sig och därmed undviker man risken att hästen hoppar över bommen.
– Vi var först med att ta in Stuterimodellen till Sverige, vi sålde faktiskt den första redan 2005. Många har varit tveksamma först men nu är det allt fler som vill ha den. Därför är det kul att vi också kan erbjuda Theault Proteo Switch, där man enkelt ställer om inredning så att man kan välja om man vill köra hästarna med bom eller vägg framför.
Även C-kortslastbilarna har utvecklats mycket. När Ola och Jennie först låg ute på vägarna med tävlingshästarna bodde de i något som knappt kunde kallas för bodel och då var det en surrande värmefläkt på golvet som gällde. I dag kan lastbilarna ha utskjut både uppåt och åt sidorna med fullutrustade kök och badrum och många har golvvärme.
– Det är rätt roligt att ha varit med på den här resan, från ingen bodel till dagens lyx. Mycket av fokuset ligger faktiskt på bodelen här i Sverige, mycket mer än i Europa där man främst ser till att få med så många hästar som möjligt, berättar Jennie.
Varje kund ska ha "sin" bil
Vilken bil eller transport man ska välja är helt upp till kundens önskemål, behov och budget. En del vet precis vad de vill ha när de kommer till Torstensons, andra är mer fundersamma och ställer många frågor.
– Det handlar så mycket om hur mycket du kör med häst, vilken typ av hästar du har, vilket körkort och dragbil och framför allt vilken budget du har, förklarar Ola, och fortsätter:
– En fördel som vi har är att vi kan erbjuda väldigt många bra finansieringsalternativ för kunderna. Vi har till exempel företagsleasing, avbetalning och långtidshyra – som är populärt hos många.
Målet är att hela tiden sälja rätt produkt till varje kund, och på så sätt skapa ett förtroende som gör att kunderna kommer tillbaka. Något som familjeföretaget Torstensons har lyckats med mycket tack vare sin kunskap om hästar och insikt i vad som är viktigt för den som ska köpa en lastbil eller transport.
– Vi strävar efter att vara en långsiktig och pålitlig partner för den som vill köra sin häst så säkert och bekvämt som möjligt, avslutar Ola.
och behöver inte reflektera Hippson-redaktionens åsikter. Läs mer
Neutralisera hästens flyktbeteende
Att hästen reagerar med flykt kan ha många olika orsaker. William Nilson Fryer har lång erfarenhet av att jobba med hästar där andra gått bet.
Att se sig själv i brevlådan
Annelie pryder nervöst omslaget av månadens tidning. Hästarna på gården tillfrisknar i takt med att nya hästar som behöver hjälp flyttar in.
"Det var ju bara lilla jag, sanningen och mitt liv jag berättade om"
Den Ultimata Plattformen
I en värld där sporternas mångfald och passionen för lagsupport inte har några gränser, introducerar Everysport.com en banbrytande lösning.
Lurbo ridklubb gjorde krafttag mot leran
Tidigare var leran ett stor problem för verksamheten. Ordentliga åtgärder har lett till torrare anläggning, minskat näringsläckage och lägre veterinärkostnader.
Föreningens hållbarhetsutvecklare: "Allt blir så mycket mer lättjobbat"
Nicole Holmén om jobbet på Grevlunda
Hade du velat få lite spontana tips från Peder Fredricson när du trimmar dina hästar till vardags? Precis så har Nicole det, som är beridare där.
Årets första föl i russflocken på Lojsta hed
Igår föddes årets första föl i flocken på Lojsta hed, ett svart litet sto. Nu är det inte långt kvar innan hingsten Stinsen återvänder till flocken.
Militärhästar opererade efter olyckan
Igår sprang det lösa hästar i centrala London. Armén berättar att två av hästarna har genomgått operation och att de förväntas återhämta sig.
Svenskarna till Nations Cup
Årets Nations Cup i dressyr har ändrats om och går nu endast i tre deltävlingar. Nu står det klart vilka svenskar som startar i den andra omgången.
Bloggar på Hippson Se alla bloggar
Sveriges största showroom för stall
I Skåne byggs Sveriges största showroom för stall. Andreas Casselbrant ligger bakom bygget med syfte att förmedla en ärlig bild till kunden.
”Det är inte hokus pokus, det är gymnastik”
Eamon Hickey fick i uppdrag att träna en fyraårig valack med mycket attityd och nerver. Maria Gretzer sa att ”här får du något att bita i”.
Madde berättar om jobbet som hästskötare
Catch Me Not S har ännu en lyckad tävlingshelg i bagaget. Peder Fredricsons hästskötare Madde berättar om jobbet och rutinerna.
Här är horsetech-bolagen som vill slå sig in
Hästnäringen omsätter omkring 32 miljarder kronor per år. Fler och fler techbolag börjar få upp ögonen för branschen inom många olika områden.
“Aktörerna vill förbättra och modernisera hästnäringen och ridsporten”
Militärhästar sprang lösa i London
Imorse kom flera hästar lösa i centrala London i samband med en militärövning. Brittiska medier rapporterar och delar videor från händelsen.
Kvinna åtalas för djurplågeri – hästar svalt
Länsstyrelsen upptäckte allvarliga brister under besök på en gård i Småland. Kvinnans hästar omhändertogs men fick avlivas till följd av svält.
Hästarna välkomnas hem från Riyadh
Hästarnas resa hem från Riyadh har kommit till sitt slut och de har landat på hemmaplan igen. Svenska ridsportförbundet delar bilder från resan.
Ökar hästens förmåga att ta upp vätska
SPC Oats är en patenterad ingrediens där mältad havre stimulerar hästens egen produktion av Protein-AF vilket är viktigt för återhämtning.
Har även viss effekt på eventuella problem i mag- tarmsystemet
Hästen gick ner i poolen: "Jag fick panik"
När Michaela kom hem från jobbet upptäckte hon att hennes häst ramlat ner poolen. Gunnel hade trampat igenom poolens plåttak och var fast.
"Brandmännen var som handlingsförlamade och förstod ingenting"
Den svåra skritten – finslipa på detaljerna
Rygga i vinkel och på volt och rid skänkelvikning i skritt mellan koner. Med pararyttaren Felicia Grimmenhags övningar kan du och hästen dra ner på tempot.
"Att jobba skritten är viktigt för alla men också något många glömmer bort"
Hästgård med mysigt sjöläge
Utanför Söderköping finns en hästgård med strandläge, hus med pool, sju boxar samt tre mindre ponnyboxar och en egen ridbana.
”Charlie” byttes mot ensilagebalar som liten
Det tog hundra försök för Ebba Berglöf att hoppa upp på Catch Me Not innan Peder för tolv år sedan såg honom på en tävling.
Här berättar ägaren mer om hästen som blev trea i världscupfinalen
Hitta snabbt
Aktuella samarbeten
Senaste expertsvaren
Fråga experterna
Mest läst
Håll dig uppdaterad
Senaste numret
– Tema: Hullbedömning
– Porträtt: Annelie Lundkvist
– Den svåra skritten
– Konditionsträna i backe
– Om hästens flyktbeteende
– Fixa tappskon
...och mycket, mycket mer!