Utrustning
Publicerad: 2014-11-05Nu kommer bilen som backar släpet åt dig
Många ryttare är fenor på att backa med hästtransport – men för andra är det kopplat till ångest och osäkerhet. Nu kan dock räddningen vara här. Nya Volkswagen Passat är först ut i världen med systemet "Trailer Assist", som hjälper dig när du ska backa med släp.
Text: Mia Litström
Svetten lackar och ångesten är påtaglig. Eller ja, riktigt så dramatiskt kanske det inte är i alla lägen, men nog upplever åtskilliga förare stress när det ska backas med hästsläp.
Ibland kan det slå slint i huvudet i ”backa med släp-situationer”, man tänker fel och backningsresultatet blir knas. Men nu finns alltså hjälpmedlet ”Trailer Assist”, en automatisk parkeringshjälp som har världspremiär i nya Volkswagen Passat. Bilen lanseras i slutet av november.
Hippsons utsända, motorjournalisten Mia Litström, var på plats på den internationella presskörningen av Passaten – där fick hon också prova det nya systemet. Det är alltså en vidareutveckling av företagets tidigare parkeringshjälp, ”Park Assist”, som hjälper föraren att exempelvis fickparkera. Den har blivit ett populärt tillval, liknande system finns dessutom hos flera andra bilmärken nu.
Mias provbackning – steg för steg
Laddad till tusen och lite lätt nervös inför backtestet, hur ska detta gå?
1. Jag börjar med att lägga i backväxeln och aktiverar systemet, via en knapp som har en bild med en ratt och ett stort ”P” på. Då får jag en bekräftelse med text på instrumenteringen mellan varvräknaren och hastighetsmätaren, om att systemet är aktiverat.
2. Sedan kommer det upp en bild på vinkelväljaren där man kan välja i vilken vinkel man vill backa släpet – höger, vänster eller rakt bakåt. Joysticken som du sköter styrningen med sitter på dörren vid handtaget, det är samma reglage som man justerar sidospeglarna med.
3. Testbanan består till att börja med av en raksträcka, sedan ska man svänga in släpet 90 grader. Så jag börjar med att föra ”joysticken” rakt bakåt, instruktören säger åt mig att släppa ratten för den håller man rent instinktivt i. Så hur konstigt det än känns släpper jag ratten och tar dessutom bort foten från bromsen, hela ekipaget börjar röra sig bakåt.
Ratten rör sig lite lätt då och då för att korrigera, jag sitter med händerna i knäet och tänker att det känns helt galet att inte hålla i. Under tiden backar släpet rakt bakåt. Den som har backat med släp vet att rakriktningen är bland de svåraste momenten. Men här går det galant!
4. När släpet börjar närma sig parkeringsfickan för jag joysticken till vänster, jag ser då en bild av släpet på instrumenteringen som visar vilken vinkel det står i. Den andra avbildningen visar i vilken riktning jag har ställt in min sväng åt vänster.
5. Jag fortsätter backa och ratten gör nu kraftiga utslag, släpet rör sig sakta mot fickan snyggt och fint. När jag kommit en bit in för jag tillbaka den lilla joysticken bakåt så att riktningen blir helt rak, och slutligen står släpet i fickan.
Kräver lite övning
Det är inte helt lätt till en början, och det är inte bara att släppa ratten och enbart styra gas och broms som man gör med det andra parkeringssystemet ”Park Assist”. Här krävs det viss träning för att få upp känslan för hur mycket man ska ställa in riktningen av släpet, dock ger det sig ganska snabbt.
Jag testade ett par gånger och efter en stund började jag få in ett flyt och en känsla både för vinkel och tajming. Det man behöver göra själv är att välja den vinkel man vill att släpet ska röra sig i, och sedan sköta gas och broms. Styrningen av ratten löser systemet helt åt föraren.
Till en början var känslan faktiskt lite absurd, men snabbt övergick den till ”det här är ju kul!”. Skulle jag själv ha detta system skulle jag nog vara ivrig att få gå ut och backa med hästsläpet.
Inte standardutrustning
För att få parkeringshjälpen till bilen behöver man välja till ett paket som heter ”Easy Park”, där också ”Park Assist” för exempelvis fickparkering ingår. Nyheten där är att systemet kan parkerar in bilen med nosen först – kombinerat med det som klarats tidigare, fickparkering genom att backa in i en lucka.
Backkamera ingår också i detta paket, vilket är riktigt bra när man exempelvis ska backa till släpet. Dragkroken syns ju i kameran hela tiden. Infällbar dragkrok, lastförskjutningsnät, lastrumsmatta, första-hjälpen-kudde och varningsväst är andra tillbehör som ingår i paketet, som kostar 11 500 kronor.
Bilen i sig finns med flera olika motoralternativ, både bensin och diesel. Priset startar på 283 000 kronor för bensinmotor (1,4 TSI 150 hk), då är det en sedan. För motsvarande kombi är priset 293 000 kronor. Den största dieselmotorn (2,0 TDI 240 hk) startar på 378 000 kronor för sedan och 388 000 kronor för kombi. Dragvikterna ligger på mellan 1 600 och 2 200 kilo, beroende på vilken motor man väljer.
Vettigt eller onödigt?
Om man nu unnar sig en ny Passat kan jag tycka att tillvalspaketet ”Easy Park” på 11 500 kronor är fördelaktigt, med tanke på vad som ingår. I det stora hela kanske ett system som detta känns överflödigt, för egentligen är det ju ”bara” gedigen träning som behövs för att blir ”backa med hästsläp-mästare”.
Nåja, trots allt är det en trygghet och otroligt bekvämt med backhjälp. För åtminstone jag hamnar i knepiga situationer ibland, även om jag har backat många gånger slår det ”tilt” i hjärnan och blir fel. Nu har jag turen att ha en ”back-mästare” till man som manövrerar släpet perfekt, han skulle säkert lösa det i sömnen. Men det kan ju vara skönt att klara det helt själv i alla lägen.
Mia fick provbacka med en båtkärra, men principen är förstås densamma med ett hästsläp. När man sätter i kontakten från släpet till bilen börjar de "tala" med varandra, då är släpet kopplat till bilens system. Bilens kamera och sensorer läser av släpets position och kan på så sätt backa släpet, efter att man har valt vinkel.
Systemet känner alltså av släpets vinkel, däremot finns det inte några sensorer eller någon kamera bak på släpet. Med andra ord kan inte systemet tala om för dig "när väggen kommer", alltså när du måste stanna. (Detta kommer säkert i framtiden om Mia får gissa, men det hänger troligtvis på släptillverkarna.)
Officiell PR-film som visar systemet:
Liknande webbartiklar
- Malin förvandlade ett gammalt hästsläp till hövagn: "Ville göra det enkelt för mig"
- Förtält i transporten gör den till provisorisk husvagn
- En mardrömsolycka som slutade väl
- Hästar tog sig ur transport under färd
- Lär dig backa med hästtransport – via datorn
- Gammal hästtransport blev konstverk
- Häst fastklämd i transport i Umeå
- Hästtransport inblandad i trafikolycka
- Johanna: "Trafiksituationen blir bara allt hetsigare – något måste göras!"
- Trafikolycka i Skåne – en man och en häst omkom
Varg skjuten under skyddsjakt i Norrtälje
Tidigare i april inleddes en skyddsjakt på en varg som dödade två minishetlandsponnyer. Under torsdagskvällen sköts en varg i närheten.
FEI startar inte disciplinärende
För några veckor sedan publicerade Sportbladet en granskning av bilder på dressyrhästar. Nu meddelar FEI att de inte startar ett disciplinärende.
"Det syns på utsidan att de mår bra"
Unghästutbildaren och hoppryttaren Björn Svensson delar här sina tankar och rutiner om hur de ser till att hästarna alltid kan prestera på topp.
Rutiner vid tävling, resa och ridning under sommarens månader
Stoet som fick ett extra föl
När fölet Bellatrix föddes slutade det i sorg, mamma Copperbridge klarade sig inte. I all förtvivlan tog historien dock en ljus vändning.
Trulsan fick inte bara ett eget föl – utan adopterade även Bellatrix
Veterinärer kritiserar SVT:s kommentatorer
Sveriges veterinärförbund menar att SVT:s kommentatorer i sändningar från världscupfinalen ”bagatelliserade och försvarade” blå tungor.
Helena Persson om bilolyckan
Under morgonen var hoppryttaren och A-tränaren Helena Persson med om en bilolycka. Hon berättar att de under omständigheterna mår bra.
Här är de populäraste hästnamnen
Agria har tagit fram en lista över de vanligaste hästnamnen. De populäraste namnen för ston, valacker och hingstar är människonamn.
Blandade flockar och bra staket
När två ponnyer dödades av en varg blev frågan aktuell i häst-näringen. Vi har ingen data gällande häst och varg, men vi kan lära av andra.
Bloggar på Hippson Se alla bloggar
Känsliga luftvägar? Ta del av råd & tips
Våren är en härlig period, men också den tid då andelen partiklar i luften är som högst. För vissa hästar kan det innebära en utmaning för luftvägarna.
Andningshälsan är väldigt viktig för hästens allmänna välmående
Neutralisera hästens flyktbeteende
Att hästen reagerar med flykt kan ha många olika orsaker. William Nilson Fryer har lång erfarenhet av att jobba med hästar där andra gått bet.
Att se sig själv i brevlådan
Annelie pryder nervöst omslaget av månadens tidning. Hästarna på gården tillfrisknar i takt med att nya hästar som behöver hjälp flyttar in.
"Det var ju bara lilla jag, sanningen och mitt liv jag berättade om"
Lurbo ridklubb gjorde krafttag mot leran
Tidigare var leran ett stor problem för verksamheten. Ordentliga åtgärder har lett till torrare anläggning, minskat näringsläckage och lägre veterinärkostnader.
Föreningens hållbarhetsutvecklare: "Allt blir så mycket mer lättjobbat"
Nicole Holmén om jobbet på Grevlunda
Hade du velat få lite spontana tips från Peder Fredricson när du trimmar dina hästar till vardags? Precis så har Nicole det, som är beridare där.
Årets första föl i russflocken på Lojsta hed
Igår föddes årets första föl i flocken på Lojsta hed, ett svart litet sto. Nu är det inte långt kvar innan hingsten Stinsen återvänder till flocken.
Militärhästar opererade efter olyckan
Igår sprang det lösa hästar i centrala London. Armén berättar att två av hästarna har genomgått operation och att de förväntas återhämta sig.
Mycket att tänka på vid träckprov
Att avmaska "för säkerhets skull" leder inte till parasitfria hästar, smittan ligger i stället dold och man riskerar att missa förekomst av stor blodmask.
Svenskarna till Nations Cup
Årets Nations Cup i dressyr har ändrats om och går nu endast i tre deltävlingar. Nu står det klart vilka svenskar som startar i den andra omgången.
”Det är inte hokus pokus, det är gymnastik”
Eamon Hickey fick i uppdrag att träna en fyraårig valack med mycket attityd och nerver. Maria Gretzer sa att ”här får du något att bita i”.
Madde berättar om jobbet som hästskötare
Catch Me Not S har ännu en lyckad tävlingshelg i bagaget. Peder Fredricsons hästskötare Madde berättar om jobbet och rutinerna.
Här är horsetech-bolagen som vill slå sig in
Hästnäringen omsätter omkring 32 miljarder kronor per år. Fler och fler techbolag börjar få upp ögonen för branschen inom många olika områden.
“Aktörerna vill förbättra och modernisera hästnäringen och ridsporten”
Hitta snabbt
Aktuella samarbeten
Senaste expertsvaren
Fråga experterna
Mest läst
Håll dig uppdaterad
Senaste numret
– Tema: Hullbedömning
– Porträtt: Annelie Lundkvist
– Den svåra skritten
– Konditionsträna i backe
– Om hästens flyktbeteende
– Fixa tappskon
...och mycket, mycket mer!