Debatt
Publicerad: 2020-12-03Ponnymamman Grete Havnesköld debatterar den prylhets som råder inom ridsporten. Arkivfoto: Linnea Lindahl
Debatt: Om när barn gör reklam riktad till barn
Grete Havnesköld är en ponnyälskare som försöker få ihop NH-tänket med hoppning. Har tre barn med så mycket åldersskillnad som möjligt för att aldrig behöva gå över till stor häst. Lämnade för inte så länge sedan ett meningslöst liv i innerstan för det leriga hästlivet på landet. Här debatterar hon smygreklamen som riktas mot barn och ryttare via sociala medier.
På läktaren där vi sitter med två meters avstånd och tittar på våra barns hoppträning säger en av mammorna: "Vi hade bråk hela vägen i bilen. Jag fattar inte varför det inte bara kan räcka att ha en ponny? Men det ska vara rätt saker också. Och ALLA andra har tydligen det, utom hon. Det är bevisat av Instagram". Vi pratar vidare. Hur kunde man vara så naiv att man trodde att ponny var den enda drömmen? För det är när ponnyn väl är på plats som behoven att klä den (och ryttaren) med rätt saker exploderar hos barnen, och tyvärr också hos oss föräldrar.
Ja, tänk att det fanns en tid i mitt hästliv för sisådär 15 år sedan då jag red i jeans och repgrimma som en riktig cowboy. Då jag fnös åt mig själv hur jag varit när jag hopptävlade under mina tonår med prylar och skit. Det enda som spelade roll för mig var den djupa relationen med min häst.
Jag är långt ifrån detta nu kan jag säga. Mitt barn också, och alla andra barn och ponnyföräldrar i min närhet. När min dotter på nio år vill ha olika grejer på grund av rosa och glitter lyckas jag transformera mina betydligt dyrare ”vill ha” till ”behöver” genom självbedrägeri på hög nivå som innehåller argument som ”säkerhet” och ”funktion”.
– Ja men säkerhet är faktiskt värt att betala för, säger jag till mig själv och även om det finns billigare Mips-hjälmar så köper jag inte dom.
Och säkerhetsstigbyglar – vad var det för fel på såna med gummisnodd som man själv hade som liten? Behöver jag säga att det inte blev såna när jag handlade?
Skillnaden mellan oss föräldrar och våra barn är väl att vi har förmågan att förstå vad reklam är, varför det finns och innebörden av ett betalt samarbete på till exempel Instagram. Vi kan också se igenom ridsportföretagens tillvägagångssätt för att nå ut med sina produkter till massor av ridande barn utan att själva bryta mot lagen och vända sig direkt till dom. För där är marknadsföringslagen tydlig: Du får inte rikta direkta köpuppmaningar till barn under 18 år. Det gäller i alla typer av medier. Du får inte heller uppmana ett barn att övertala sina föräldrar eller andra vuxna att köpa något åt barnet.
Men att ge ett barn som, låt oss säga har många följare (barn) på Instagram gratis produkter mot att det marknadsför dessa på sin sida (med vuxnas stöd naturligtvis, för på Instagram måste ju åldern fejkas för att ens kunna skaffa ett konto om barnet är under 13 år), och att låta det barnet med alla sina (barn)följare sprida budskapet istället, det finns det inga lagmässiga hinder för. Kanske till och med en kod ”uppge (Instagrambarnets namn) så får du 20 procent rabatt.”
Det finns så många duktiga små ryttare på Instagram. Jag kollar och imponeras. Beundrar både ungar och fantastiska ponnys samt föräldrarnas outtröttliga engagemang. Vad händer då inte med barn som ser dessa (ofta lite äldre än dom, eller i alla fall skickligare) flygandes över höga hinder eller dansandes fram i en perfekt ökad trav på sin ponny? Dessutom med en matchande outfit med schabrak, huva och tröja till ett värde av 2 000 kr. Och nästa dag en annan outfit, och så ”bästa” företaget taggat i inlägget. Vem vill inte vara så där duktig och fin?
Detta kommersiella genidrag att kringgå lagen genom att låta barn sprida budskapet till andra barn gör att det ibland är svårt att skilja på en influencer med betalda samarbeten och ett vanligt Instagraminlägg. Alla kids som lyckats förvärva en viss pryl visar ju glatt upp vad den har och taggar företaget. På så vis har gratis produkter till ett influencerbarn ur företagets perspektiv lönat sig tusen gånger då det skapat en massa små influencerkopior men dessa har köpt produkterna själva (eller ja, deras föräldrar).
En del kanske säger att det är förebilder som inspirerar och gör andra glada, vilket säkert stämmer också. Men vi kan väl våga prata om det andra som händer? Att många barn känner sig fel, fula och osäkra av det. Att det skapar en känsla av att aldrig vara nöjd med det man har, och konflikter om att vilja ha mer. Samt att fokus hamnar längre och längre ifrån varför vi valde att vara nära hästar, och att vi är alldeles för många vuxna som bidrar till problemet.
Men stärk barnen att vara trygga i sig själva då! Tänker nån. Lär dom att vara nöjda med det dom har, säger en annan. Vilka fantastiska tips! Att ingen förälder tänkt på det tidigare! Det är bara det att det är orimliga krav att ställa på barn och deras föräldrar när ungarnas värld till stor del består av dessa budskap. Och själv behöver jag lite inspiration till julklappar … Min inre cowboy har knutit repgrimman och för länge sen galopperat iväg med mina ideal och värderingar. Julklappskassan är så gott som redan slut efter veterinärräkning och stort hölass. Tyvärr hänger dottern hellre på Tik Tok och uppdaterar sällan Instagram. Kanske lika bra att jag tar över och gör den offentlig? Vem vet hur mycket märkesschabrak och dyra ridkappor vi skulle kunna casha in … En liten företags tag har väl ingen dött av??
//Grete Havnesköld
Annika Grundberg
redaktion@hippson.setaggar
Liknande webbartiklar
- Guide: Vad räknas som reklam och inte i sociala medier?
- Nina Rademaekers: "Ha en tydlig vision från början"
- Nellie Berntsson pausar bloggen: ”En otroligt stor omställning för mig”
- Lär känna hoppryttaren Jennifer Bratt: "Jag har kämpat precis som alla andra"
- Systrarna Elfstrands Youtube-kanal lockar hästmänniskor i alla åldrar
- Bakom kulisserna med Equestrian Stockholm
- Hästreklamfilmer som fick mig att skratta
- Se alla Clydesdale-filmerna från 1999 till 2014
- Roffe och Angelica i reklamfilm
Kvickare hopphäst – trots långsamt tempo
Ridbarhet, styrka och lugn – det är tre saker som hoppryttaren Irma Karlssons övning syftar till. Här delar vi med oss av den som en favorit.
Nu får alla gratis mensskydd hos Vännäs RF
Det var inte billigt – men ungdomssektionen har samlat ihop pengar för att kunna köpa en ”Herbox”. Nu ska alla besökare få tillgång till gratis skydd.
Mycket att tänka på vid träckprov
Att avmaska "för säkerhets skull" leder inte till parasitfria hästar, smittan ligger i stället dold och man riskerar att missa förekomst av stor blodmask.
Cardento – hingsten med självförtroendet
Cardento kom till Sverige som femåring. Tillsammans med Peter Eriksson tog han OS- och VM-silver. Nu berättar Peter mer om hingsten.
Carl Hedin ska ta sig över en hel kontinent
I ett nytt tv-program ska tio kändisar ta sig över en kontinent – utan flyg, telefoner och bankkort. En av deltagarna är ryttaren Carl Hedin.
Skenande hästarna: ”Extremt ovanligt”
En man dog av sina skador när flera hästar skenade runt Djurgården förra sommaren. Nu riskerar ägaren flera års fängelse.
SVT besvarar Veterinärförbundets kritik
Veterinärförbundet kritiserar SVT:s kommentatorer under finalen av världscupen. Johanna Bäckström Lerneby från SVT Sport besvarar kritiken.
Klubben tilldelas 5,8 miljoner kronor
Frillesås rid och körklubb jublar över bidraget. Nu ska de bygga en ny lokal som möjliggör säkrare och mer tillgänglig träning, rapporterar P4.
Bloggar på Hippson Se alla bloggar
Känsliga luftvägar? Ta del av råd & tips
Våren är en härlig period, men också den tid då andelen partiklar i luften är som högst. För vissa hästar kan det innebära en utmaning för luftvägarna.
Andningshälsan är väldigt viktig för hästens allmänna välmående
Ukrainahästarna levererar på ridskolan
Kalmar HSK chansade när de räddade fyra hästar från Ukraina. Importen blev lyckad och en av hästarna debuterade nyligen på tävlingsbanan.
Galoppiruett i fyra steg
Att få till fina galoppiruetter är en process som tar tid. Liane Wachtmeister använder sig av fyra övningar som leder till den åtråvärda vändningen.
Malins smarta lösning för packning av hö
Hoppryttaren Malin Wikström har varit på mängder med meetings genom åren. Hon har kommit på en smart lösning för packning av hö.
Ungdomssektionen köpte ridskolehäst
Ungdomssektionen på Vissmålens ridklubb har samlat ihop pengar för att köpa en häst. I veckan kom efterlängtade Beauty till ridskolan.
"Hela föreningen är verkligen jättestolt över våra ungdomar"
Ryttarförening kan behöva flytta
Sundbybergs ryttarförening kan behöva flytta från anläggningen på Råsta Gård. Ett förslag påverkar området där hagarna och ridbanan är.
Se klippet med King Edwards hästskötare
King Edwards hästskötare Louise Barraud vann Årets hästskötare förra året. I ett klipp hos Svenska ridsportförbundet berättar hon om jobbet.
"Det syns på utsidan att de mår bra"
Unghästutbildaren och hoppryttaren Björn Svensson delar här sina tankar och rutiner om hur de ser till att hästarna alltid kan prestera på topp.
Rutiner vid tävling, resa och ridning under sommarens månader
Så hjälper du din häst under pollensäsongen
Hästar likt människor kan drabbas av pollenallergi och vissa hästar är mer känsliga för pollen än andra. Här är symtomen du ska ha koll på.
Stärk sits och framåtbjudning
Pararyttaren Sandra Karlsson berättar hur hon lägger upp träningspassen och tipsar om sin allra viktigaste övning, kvartsvändningarna.
Hett under täcket när vårsolen värmer
För flera år sedan mätte Cerrie Hedin temperaturen på sina hästar, för att se hur varmt det blev under täckena när vårsolen värmde.
Ta del av resultatet i en läsarfavorit: "Koka inte hästarna"
Lyckad insamling för ridskolehästen Paddy
Ridskolehästen Paddy är populär på Bollnäs ridsällskap. När han fick en senskada startades en insamling som fick ihop över 30 000 kronor.
Hitta snabbt
Aktuella samarbeten
Senaste expertsvaren
Fråga experterna
Mest läst
Håll dig uppdaterad
Senaste numret
– Tema: Hullbedömning
– Porträtt: Annelie Lundkvist
– Den svåra skritten
– Konditionsträna i backe
– Om hästens flyktbeteende
– Fixa tappskon
...och mycket, mycket mer!