Saras vardag
2014

God morgon! Igår besökte vi nästa ställe i Vanuatu, nämligen Port-Vila. Också otroligt vackert! Fredrik och jag började med att paddla kanot i det klara, vackra vattnet för att sedan hoppa i och snorkla massor. Superkul och massor med fiskar! :)

Bildbomb!

Redo att paddla!

Fick lite mums av lokalbefolkningen innan vi snorklade :) Minibananer, mango, papaya, nötter, kokos, sötpotatischips och kokosvatten :)

Har det underbart!

Den roligaste fisken någonsin! Stirrar rätt in i kameran! :D

Sjöstjärna :)

Som fisken i vattnet!

Hungrig!

Koraller

Kung Triton!

Konstsim! Eller bara konstigt?

Mångar firrar :)

Hej hej!

Home away from home i bakgrunden :)

Läst 13101 ggr Kommentarer Kommentera

Igår anlände vi till Mystery Island, som tillhör Vanuatu. En jättevacker, liten, obebodd ö. Tyvärr hade vi otur med vädret och hade stora, gråa moln över oss hela dagen, men även om det var grått så var det fantastiskt vackert! Vattnet var helt kristallklart och så blått så man inte trodde det var sant. Ungefär som när jag ser bilder på Internet ibland och är övertygad om att de fifflat med färgerna, så vackert var det!
Det tog knappt en timma att gå runt hela ön, med lite fotostopp, så ni kan tänka er hur liten den var.
Förutom vackra snäckor och krabbor så såg vi en hel del spindlar. Skitstora, tyckte jag. Hua!

Bildbomb!

Welcome!

Båten i bakgrunden. Fanns ju ingen hamn, så fick åka livbåt in till en liten brygga :)

Alltså det här vattnet!!! Kan inte se mig mätt på det! Och varmt var det också :)

Coconut :)

Krabba

Bra med skyltar på en ö av den här storleken. Kan gå vilse annars!

Love it

Stor snäcka :)

Hoppla!

Läst 13035 ggr Kommentarer Kommentera
2014

Hej allihopa! Igår anlände vi tidigt på morgonen till Suva, Fiji :) Hade en rolig och spännande dag ute på en flod i Fijis regnskog. De små träbåtarna vi hoppade i var smala, så att vi bara fick plats två på bredden, men ganska långa. Vi sjönk ner mycket så att det nästan var att vattnet rann över kanten på båten. Kom in vatten i båten hela tiden, så det satt en gubbe där bak och skopade ur hela tiden.

Båtturen började ganska lugnt och fint upp för floden, men sedan började det svänga en del, bli ganska strömt, väldigt grundt på sina ställen, många stora stenar och "uppförsbacke" på vissa ställen. Då blev det äventyr av det hela och jag vet inte hur många gånger vi gick på grund, haha! Rolig båttur i vilket fall som helst och vi såg kossor, hästar, hundar och getter på vägen upp.

Till sist kom vi fram till vår slutdestination och vi hoppade ur båtarna och promenerade en liten bit upp i regnskogen till ett vattenfall där vi badade. Härligt!

Åkte sedan ner för floden igen och stannade i en liten by där vi fick ta del av en Kava Ceremony. Kava är en växt som de använder i medicin och även gör dryck av. Ceremonin är för att välkomna besökare :)

Vi satte oss så klart längst fram! :)

En av de andra båtarna, se hur låg den är!

Kossor

En av x antal gånger vi gick på grund :D

Groda :)

Framme vid vattenfallet :)

Härligt med ett dopp :)

Älskar vattenfall!

Kava Ceremony

Idag har vi en dag på havet, imorgon kommer vi till Mystery Island, Vanuatu. Det är på den ön som det inte bor någon och inte ens finns någon hamn. Kommer få kasta ankar en bit ifrån och sedan åka liten båt in till ön :) Blir spännande!

Läst 10902 ggr Kommentarer Kommentera

Hola! Igår var vi på Samoa, och besökte Apia på Upolu, som är huvudön på Samoa. Tyvärr hade vi inte lika bra och soligt väder som på American Samoa. Nere i Apia var det soligt, men när vi åkte upp bland bergen kom det som förväntat lite regn och på stranden på andra sidan ön var det tyvärr ganska molnigt. Ska inte klaga på temperaturen i alla fall, varmt och skönt har vi det ändå :)

På väg upp bland bergen stannde vi först vid en flod och ett litet vattenfall för att ta bilder. Vägen upp var sedan helt fantastisk med jättemycket grönska, kullar och dalar och vi såg hur många välmående kossor som helst. Såg mycket djur överhuvudtaget på Samoa. Kossor bakom varenda krök, tuppar och hönor springandes överallt med sina små kycklingar bakom sig och grisar med deras söta kultingar rultade omkring lite här och var. En hel del gatuhundar såg vi också, men det är ju inget ovanligt. Brukar bli lite ledsen i ögat när man ser de hundar som ser alldeles magra och smutsiga ut, men de som vi träffade på här var glada, sociala och fick nog en hel del mat, så verkade inte gå någon nöd på dem.

Vi besökte ett högt vattenfall och en botanisk trädgård. I den botaniska trädgården fick vi smaka på kokos i fyra olika former. Så himla mums! Efteråt åkte vi till en strand och käkade lunch och var där i cirka två timmar innan vi åkte ner till soliga Apia och tittade omkring i staden lite :)

Idag har vi en dag på havet, imorgon kommer vi fram till Fiji.

Sopo'aga Falls

Skalar kokosnöten!

Först fick vi dricka kokosvattnet. Mums!

De skar sedan ut bitar av kokosen som vi fick äta som den var eller med lite salt på. Riktigt gott när det var saltat! Sedan rev de kokosköttet så att det blev som flingor. Alldeles mjukt och gott.

Till sist kramade de hur kokosflingorna så att det blev kokosmjölk. Åh, så gott!!

Kossor

Sötaste kultingarna!

Den här hunden var för mysig! Var med oss på stranden och kastade lite boll, lekte sedan hej vilt med sina hundkompisar.

Tafatafa Beach

Ser ni vår båt där nere?

Läst 11669 ggr Kommentarer Kommentera

I morse kom vi fram till första stoppet på den här kryssningen, nämligen Pago Pago på American Samoa! :) Uttalas Pengo Pengo av befolkningen. Vi tog en guidad tur, East Island Drive, och åkte längs med hela östkusten. Stannade på flera olika ställen för lite foton och på en strand stannade vi länge för sol och bad. Helt klart vatten och massor med små fiskar och krabbor i reven.

Riktigt fint och grönt på ön och vår guide var jättebra med mycket fakta blandat med humor. Viktigt, så att det inte blir segt att lyssna på. En guide på en annan buss frågade om han fick ta kort tillsammans med mig. Gissar att det inte bor så många blondiner i Pago Pago.

Visste ni förresten att vi inte kommer att få uppleva 23 september 2014? Hos oss är det nu måndag 22 september, på kvällen, och imorgon när vi vaknar kommer det att vara ondag 24 september. I natt kommer vi nämligen att korsa Internationella Datumlinjen. Hur häftigt är inte det? Det kallar jag verkligen time travel, när ett helt dygn försvinner!

När vi gick på båten igen i eftermiddags gjorde vi oss i ordning för middag som vi sedan käkade medan vi åkte ut ur hamnen. Imorgon kommer vi till "riktiga" Samoa, till Apia. Samoa är självständigt, medan American Samoa är ett amerikanskt territorium (tror att namnet avslöjar det..).

Undervattenskameran

Camel Rock i bakgrunden

Hang Loose!

Pago Pago

Bland fiskar och rev

Vår lille guide. Bjöd på sig själv hela tiden och berättade bra!

Läst 11869 ggr Kommentarer Kommentera
2014

Igår korsade vi ekvatorn. Lite coolt :) Var värsta Line Crossing Ceremony och besättningen var helt galen. Vet inte riktigt vad jag hade förväntat mig av den där ceremonin, men inte att någon skulle offras och att det skulle vara matkrig med spaghetti, ägg och tomatsås. Pffh, och vissa som säger att kryssningar bara är för pensionärer..

Annars då? Vi har det oförskämt bra med strålande väder här ute på havet, äter massa gott, solar, badar och gör  inte allt för mycket. De har musikquiz med olika teman varje eftermiddag. I förrgår var det ABBA. Inga problem, tänkte vi, gick dit och skrev kaxigt TEAM SWEDEN på vår tävlingslapp. Gissa vilka som gick därifrån med förstapriset och alla rätt? ... Ja, inte var det vi i alla fall.. Det var något gammalt, australienskt par. Vi lyckades bara skrapa ihop 12/15..

Nu ska vi upp till frukostbuffén och sedan fortsätta relaxa. Imorgon kommer vi till första ön, American Samoa!

Finaste Marco och Hedda i sina uteboxar. Snälla mamma skickar uppdateringar om alla djuren varje dag :)

Läst 11207 ggr Kommentarer Kommentera

Här kommer ett gäng bilder från vår kryssning, så här långt :) Bara massa god mat och relax. Tar typ två dagar till innan vi är framme på första ön. Finns så mycket att göra på båten, så man blir inte uttråkad av att bara vara till havs :)

Fler bilder finns som sagt på Instagram (aamaziingsara) och Facebook :)

Läst 13236 ggr Kommentarer Kommentera
2014

Idag var mamma på återbesök med Marco hos veterinären. Som ni vet så hade han ju sträckt kotsenskidan ganska ordentligt och har vilat i tre veckor och kylts morgon och kväll. Han haltade mycket i traven sist hos veterinären, men den här gången hade han bara markerat lite på böjprov men som gick ur ganska snabbt. Det såg även bättre ut på ultraljudet, men fortfarande inte helt läkt. Så nu ska han vila i ytterligare tre veckor, sedan skritta en vecka innan återbesök igen. Jag är ju dock inte hemma så att jag kan börja skritta honom, och han lär vara redigt vild, så har bett mamma bara leda honom istället. Vill inte att hon ska trilla av och slå sig...!

Han har gått i en liten grushage i tre veckor, men nu sa veterinären att han kunde få en liten gräshage också, så mamma gjorde i ordning en, men självklart blev det rodeo direkt, så hon fick flytta tillbaka honom till gruset.. Galenpanna!

Nu ska vi åka till hamnen och snart kliva på båten. Hörs när vi hörs!! :)

Finaste MarcoBus på veterinärkiniken

I lille grässjukhagen, innan rodeon började..

Tillbaka på gruset. Ser ändå rätt nöjd ut :)

Läst 11858 ggr Kommentarer Kommentera
2014

Hola people! Igår gjorde vi en fett jobbig hike! Vi vandrade upp för kratern Koko Head. Man går upp för ett gammalt tågspår och det blir totalt 2100 "trappsteg" och det är en väldigt brant hike! Det var som sagt riktigt jobbigt i och med att det var så brant, så låren och vaderna fick kämpa som bara den. När jag väl kom upp var jag genomsvett (tänk er att göra detta i cirka 30 graders värme också.. puh) och vilade en bra stund innan vi började gå ner igen. Utsikten var i alla fall helt klart värd det här träningspasset! Att gå upp för spåret var jobbigast, men att gå ner var inte så himla lätt. Man fick gå väldigt försiktigt och verkligen se var man satte fötterna, så att man inte halkade. På ett ställe, ungefär i mitten, var det dessutom ingen mark under tågspåret, utan cirka 10-15 meter fick man balansera på brädorna och såg några meter rätt ner i marken. Inget för den som lätt får svindel alltså! :)

Eferåt var vi som sagt rejält trötta, så då åkte vi iväg och tog ett kvällsdopp i solnedgången och sedan blev det middag :)

Idag har varit vår sista heldag här på Hawaii. Imorgon avgår båten och det blir kryssning i Stilla Havet. Vi kommer att sola och bada imorgon på morgonen och sedan åka till hamnen ungefär vid tolvtiden. Kommer nog inte uppdatera här på bloggen under kryssningen, i och med att Internet är så dyrt, utan bara gå in några minuter då och då och slänga in bilder på Instagram och Facebook (mina resealbum där är offentliga, så kika in om ni vill, Sara Ekman). På Instagram heter jag aamaziingsara :)

Redo att börja vandringen mot toppen!

Brant!

Härlig utsikt :)

Kvällsdopp :)

Läst 12029 ggr Kommentarer Kommentera

Video från the Big Island, en aktiv vulkanö. I klippet får ni bland annat se en krater, ånga från lavan som är cirka 400 meter under marken och växter som lever uppe bland gammal stelnad lava som viker ihop sig när man rör dem :)

Slänger in ett blogginlägg innan vi ska gå iväg och äta lunch på Cheesecake Factory.

I torsdags flög vi som sagt över till Big Island of Hawaii för en heldagstur där. Bussen hämtade oss nere vid Waikiki Beach strax innan sex på morgonen och vi kom tillbaka till hotellet ungefär klockan tio på kvällen.

I vilket fall som helst så var det en grym dag och vår guide, LeRoy, var helt fantastisk och rolig. Han var geolog och pratade på om vulkanen på ett mycket spännande och intressant sätt. Dessutom hade han svenskt och norskt i blodet och ville gärna åka till Sverige någon dag.

Vi började dagen med att åka runt lite i Hilo och titta på både det ena och det andra. Vi stannade först i en park och sedan vid en av the Black Beaches, där sanden nästan ser smutsig ut då den är så mörk, men detta pga lavan som runnit ut i havet.

Fredrik på the Black Beach

Rainbow Falls

Vi besökte en Macadamia Nut Farm som var hur stor som helst. Självklart hade de en liten butik också där vi fick provsmaka nötterna och alla ljuvliga mixer de gjort med dem. Kunde inte låta bli att köpa lite. Nästa stopp, innan vi åkte in i vulkanparken, var en Orchid Garden.

Mauna Loa, Macadamia Nut Farm

Vi åkte sedan upp, upp, upp till vulkanparken. LeRoy berättade att sist vulkanen hade ett utbrott var 1984, men att den det senaste har varit väldigt "vaken" och att de förväntar sig ett nytt utbrott när som helst! Han berättade att de redan börjat knacka dörr hos människor som bor i riskzonen och bett dem evakuera. Hur creepy? Men han sa att de är väl förberedda och han tyckte mest det skulle bli spännande med ett vulkanutbrott. De hade även stängt av vissa delar i parken, just in case. Något som var väldigt spännande var att när vi var där var det på flera olika platser som det plötsligt började komma lavaånga upp ur marken, så något är definitivt på gång. Ska hålla koll på nyheterna!

Här hade de bland annat spärrat av, tidigare hade man fått gå ännu närmare kratern

Här står jag i ånga från lava som flyter omkring cirka 400 m under marken. Helt sjukt varmt! Tänk att temperaturen ute var cirka 30 grader och när jag gick in i ångan var det helt otroligt mycket varmare!

Gick ner och in i en Lava Tube, en tunnel formad av lava som flutit omkring under marken. Coolt!

Massor med gammal lava från tidigare vulkanutbrott. Hur mycket som helst!!

Den här dagen var som sagt hur grym som helst och jag är jätteglad över att jag har fått besöka den här ön också! :)

Läst 12616 ggr Kommentarer Kommentera
Sida: 1 2 nästa » sista »

Här får du följa Sara Ekmans vardag. Det är hästar, resor och allt däremellan.

Maila Sara

Till bloggen

Här hittar du alla våra husbloggare

Arkiv

Ansvarig utgivare: Marit Nordkvist

Kundtjänst: info@hippson.se

Adress: Gamla Brogatan 11, 111 20 Stockholm

Hippson är sajten med inspiration, kunskap och nytta för dig som ryttare och hästägare. Här publiceras dagligen nyheter, reportage, frågespalter, expertsvar, ridövningar och snackisar från hela hästvärlden. Hippson ger även ut flera populära ridövningsböcker med konkreta tips och steg-för-steg-instruktioner.