Portugal-bloggen
2017

Nu har det hunnit gå långt mellan gångerna igen i mitt bloggande. Efter att min älskade mamma hade varit på besök så åkte jag hem till Piteå en vecka för kusinträff under påskhelgen. Passade även på att jobba lite och ha lektioner med we-inriktning. Fick se Harmonia och Jardim, två avkommor efter Altivo som numer bor i Sverige. Jätteroligt när allting blir rätt vid försäljning.

När jag kom hem så fick jag rida Ernst och Aquario bara några dagar innan we-tävlingen som gick söndag. Jag tyckte Ernst kändes lite konstig så tänkte först inte ta med honom. Red lördag innan vi åkte iväg och då gick han super. Bestämde mig för att ta med honom och se ifall han kändes bra på uppvärmningen. Han var jättefin på tävlingen. 69 % i dressyren, 68 % i manövertestet (vårt bästa någonsin förutom ett par ryttarmissar) och en snabb speed. Detta gjorde att vi hamnade på förstaplats! Så man kan väl säga att det var rätt beslut att ta med honom. Förmodligen var han bara lite oriden och jag blir nojig.

Aquario skötte sig också jättefint. Det var hans första tävling någonsin, jag tror att han tyckte det var lattjo att få komma ut på äventyr. Han betedde sig som en unghäst på framridningen till dressyren, kastade med huvudet och slängde ut något framben ibland. Men inne på banan skärpte han till sig och vi red ihop 64 % och en tredjeplats där. I manövertestet var det ett par saker som funkade mindre bra, men för att vara första gången är jag supernöjd med honom. 61 % och fjärdeplats. I speeden kändes han mer säker och han överraskade mig i vändningarna.Totalt kom vi 4:a vilket jag är mycket nöjd med. Kommer bli toppen när han får mer rutin.

Så det var en bra helg och jag är så tacksam över att ha Aquarios ägare Nuno och hans flickvän Catarina i teamet. De är bara bäst! En extra morot under helgen var att få beröm från självaste Miguel Fonseca som grattade till bra ridning och sa att jag börjar bli riktigt farligt motstånd. Kul :D

Idag var det Portugals nationaldag så vi hade lunch i stallet. Mina svenska kompisar kom också så det var hur mysigt som helst. Även min nya praktikant Nathalie som kom från Sverige idag var med.

Nu är jag laddad för att rida järnet och sedan kommer världens bästa Maria Eriksson nästa helg för att hårdköra med mig och hästarna. Can't wait!

Jardim har det toppen i Boden hos Roger Laestadius. Han har börjat rida honom och han sköter sig toppen.

Harmonia har bott i över ett år i Sverige hos bästa Emilia Palmgren. De var med på we-träning och Harmonia var en riktig tuffing som tyckte hon redan kunde allt. Inte rädd för tjuren ;)

Aquário <3

Ernst kanske skulle bli hopphäst? Mitt hjärta <3

Prisutdelning. Det är så otroligt härlig stämning på dessa tävlingar. Som en enda stor familj.

Dreamteam <3

Bjuder på denna. Hahaha!

Natti och puss,

Astrid

Läst 36331 ggr Kommentarer Kommentera
2017

Nu har jag och mamma kommit tillbaka från vårt lilla äventyr i Douro. Jag är ju inte så bra på att åka iväg om det inte innefattar hästar, så det är toppen att ha besök så man kommer sig iväg och turistar. Portugal är ett otroligt vackert land och det finns så mycket fint att se. Något jag verkligen kan rekommendera efter denna helg är Dourodalen. Douro är en flod som är cirka 900 km lång. Den ringlar sig mellan källan i Duruelo de la Sierra i Soriaprovinsen i Spanien till Porto där den mynnar ut i Atlanten. Jag och mamma tog bilen och körde på de slingriga vägarna till staden Pinhão. Där hade vi en fantastisk lunch med en utsikt som hette duga. Vi tog en timmes båttur (kostade 10 euro per person) och därefter rullade vi vidare till vårt hotell. Vägen gick nästan hela tiden längs med floden så man satt bara och gapade för att det var så vackert (fast jag fick hålla ögonen på vägen, ganska brant och kringelikrokigt).

Vädret gjorde också sitt till, det var strålande sol och cirka 25-30 grader varmt. Vi bodde på ett fint hotell som hette Douro Palace, superfint och bra service. Vi åt middag på en mysig restaurang som var en 15 minuters promenad bort från hotellet, Solar Restaurante. Grymt god mat, vi körde lite tapas och knallade sedan tillbaka till hotellet.

Idag på förmiddagen yogade vi, åt frukost och sedan gick vi ner till spa-avdelningen. Där blev det bastu, pool och avslutningsvis massage. Lovley! Vi åkte hemåt på små vägar men tog en avstickare till Matosinhos där det blev lunch på stranden. Det var en fantastisk helg och jag måste säga att det var rätt skönt att ha en hästfri helg och skämma bort sig själv. Det behöver man ibland! Imorgon är det back in business med hästarna, men bara för ett par dagar för sedan drar jag till Sverige över påsk. Onsdag flyger jag till Stockholm och skärtorsdag bilar jag och mina kusiner upp till Piteå för att umgås hela helgen. De drar tillbaka på måndag och jag stannar kvar ett par dagar för att ha träningar på hemmaklubben Piteå Ridklubb. Gruvar lite då de nyss har fått en massa snö och vi har nästan 30 grader varmt.

Utsikten från vårt hotell. Lite moln på morgonen men underbar temperatur!

Vyer från båtturen.

Utsikten från bordet där vi åt lunch.

Yogaflickorna. Kan varmt rekommendera youtube-kanalen Yoga with Adriene. Hon har massor med instruktionsvideor som är olika långa. Jag ska köra hennes 30-dagars utmaning efter påsk. Vem är med mig?

Lunch i Matosinhos. Jag inviger min solhatt :)

Några hästbilder måste jag ha med :) Detta är från veckan. Nu känner ni igen väl igen finingen Invictus?

Mys med stona och lillfölis. Nu har vi två dräktiga ston. Forja och Franja är klara, nu hoppas vi att Galiza blir dräktig. Hon ska betäckas till veckan och vi väntar på att Duquesa ska föla. Längtar!

Finaste Horus börjar bli en stor pojke. Nu har vi ridit själva på utebanan, stort!

Jag och mamma satt på restaurang när denna hemska nyhet kom upp på tvn. Helt ofattbart att detta händer, så glad över att alla mina nära klarade sig oskadda. Tänker på de familjer som tappat sina älskade. Fantastiskt att se Sverige så enat och kärleksfullt mitt i allt elände. Man ska vara tacksam för det man har <3

Stor kram,

Astrid

Läst 35086 ggr Kommentarer Kommentera
2017

Imorgon em ska jag hämta upp mamma på flyget. Längtar!

Helgen spenderade jag med Catarina och Nuno (ägare till Fandi och Aquario) och söndag satt vi och såg på flera CD med Pedro Torres. Jag hade hoppats kunna åka ner till Pedro nu när mamma är här, men tyvärr skulle han ha clinic i Schweiz så jag får ta det en annan gång. Men det var toppen att titta på hans CD, nu är jag full med inspiration för veckan. Han rider så otroligt bra och har en så fin inställning till hästarna. Han rider några olika hästar och det ser lätt ut. Blir hästen förvirrad, spänd eller något missförstånd så stannar han upp. Sen så ger han en klapp och så på det igen.

Har också lyxen att få träna för världens bästa Maria Eriksson som jag jobbade för efter gymnasiet. Hon kommer och hjälper mig med hästarna i början på maj. Längtar, det blir perfekt med några intensiva träningsdagar efter en påskvecka hemma i Piteå.

Att hitta bra tränare är inte helt lätt. Jag är så glad att ha den perfekta kombon, även om det är långt ifrån lika ofta som jag skulle vilja, med Maria och Pedro.

Jag tänkte kolla om någon av er har några frågor eller något ämne ni skulle vilja att jag tar upp i bloggen? Behöver blogginspiration så hjälp gärna till genom att kommentera eller mejla på astrid_hedman@hotmail.com eller skriv till mig på Instagram astridhedman .

Kram

/Astrid

Läntar till tävlingen i april med Enjeitado och Aquario :)

Läst 32782 ggr Kommentarer Kommentera

Astrid Hedman skriver om sina dagliga äventyr i Portugal, där hon arbetar som beridare och tävlar dressyr samt WE.

Till bloggen

Här hittar du alla våra husbloggare

Ansvarig utgivare: Marit Nordkvist

Kundtjänst: info@hippson.se

Adress: Gamla Brogatan 11, 111 20 Stockholm

Hippson är sajten med inspiration, kunskap och nytta för dig som ryttare och hästägare. Här publiceras dagligen nyheter, reportage, frågespalter, expertsvar, ridövningar och snackisar från hela hästvärlden. Hippson ger även ut flera populära ridövningsböcker med konkreta tips och steg-för-steg-instruktioner.