NAF Träningsakademin

Hej allihopa!

 

Sedan jag skrev senast har jag och Haldor hunnit starta två msvb:5 och kvalat vidare till msva-klass (Msva:1, FEI Prix S:t Georges, YR-program). Nu ska vi bli ännu bättre på den här nivån innan nya utmaningar väntar!

 

Första starten och debuten i msvb:5 gjorde vi i förra helgen. Då hade vi tyvärr några dyra missar som jag får ta på mig. Bortsett från det fick jag en väldigt bra känsla och Haldor kändes väldigt fin! Andra starten gjorde vi nu i helgen. Jag fick då en bra känsla och vi klarade oss utan större missar. Jag tycker att det är ett väldigt roligt program och det verkar Haldor också tycka! Han älskar galoppombyten och i detta program är det en hel del byten. Det märks så tydligt på honom när han kommer ut från banan och är nöjd med sig själv, han vet att han har varit duktig!

 

Nu när tävlingarna börjat dra igång igen märker jag verkligen hur stor skillnad vinterträningen har gjort. Jag får en helt annan känsla inne på banan och jag känner att vi har mycket mer att ge! Jag märker också att den mentala träningen har gjort stor skillnad för mina prestationer. Jag går nu in med ett mycket mer förlåtande mindset inför starterna, vilket gör att jag blir mycket mindre nervös. Alla gör misstag och när de väl har skett är det enda vi kan göra att lära oss av dem så att de inte ska hända igen! Under tävlingsdagen försöker jag också hela tiden ha fokus på en sak i taget. Till exempel försöker jag ha fullt fokus på att knoppa när jag gör det och på den specifika rörelsen jag utför i stunden när jag rider fram. På banan försöker jag också ha fokus på den rörelse jag utför i stunden och inte på de jag redan gjort eller på de som kommer. Apropå att lära sig av sina misstag så fick jag verkligen göra det under den första starten. Jag blev då störd över en miss i en bytesserie och missade då överstrykningen som kommer direkt efter. Jag hade då fokus på det jag hade gjort och inte på den rörelse jag skulle utföra. Jag uppmanar därför alla till att träna mer mentalt! Ta till exempel en titt på den här artikeln som handlar om mitt och Johanna Lassnacks första möte: https://www.hippson.se/artikelarkivet/traningsakademin/pizzaslice-inre-cirkeln-och-hitta-fokus.htm eller mitt blogginlägg från vårt andra möte: https://www.hippson.se/blogs/naf/uppfoljning-av-mental-traning.htm.

 

Inför en tävling brukar vi öva extra mycket på programdelar och även rida igenom hela programmet. Det är en grej att få till en bra sluta under passet men en annan sak att få till den med precision på rätt linje och att slutan håller god kvalité. Till vardags tränar vi för Per Duvefelt och träningen innan tävling brukar vi alltid lägga in programdelar eller hela programmet. Jag vill verkligen slå ett slag för att rida programmet tillsammans med sin tränare. Man kan då få väldigt mycket värdefull feedback att ta med sig in på banan! För övrigt brukar jag försöka skapa tävlingslika situationer hemma. Till exempel brukar jag kunna rida fram i ena ridhuset eller ute och sedan gå in i andra ridhuset och rida igenom programmet, eller tvärt om. Jag tycker det är viktigt att förbereda hästen på att man under tävling tävlar på en annan bana så att vi är förberedda på det.

Video från vår senaste träning för Per

Nu ska vi träna vidare och komma ut och tävla fler msvb:5 under våren. Jag ser fram emot att utvecklas ännu mer i programmet tillsammans med Haldor.

 

Ha det så bra så hörs vi igen om två veckor!

Ida Pelander


Ida Pelander

Ida Pelander



Läst 7603 ggr Kommentarer Kommentera

Hej allesammans!

Vilken underbar vecka det har varit med riktiga vårkänslor. Jag blir så lycklig av att kunna byta ut jackan mot en väst, släppa ut hästarna utan täcke och se hur det gröna gräset växer. Men detta betyder även att brunstperioden är i full gång för alla ston. Min och Crees lifesaver denna tid på året är NAFs oestress. Oestress hjälper brunstcykeln att på ett naturligt sätt återbalansera sig och stöder de olika utmaningarna som stoet upplever under sin brunst. Cree hade sin första brunst för cirka en vecka sedan men visade egentligen inga direkta tecken på det i sitt humör och i ridningen vilket är positivt. Det visar på välbehag i måendet även under brunsten. Om du har ett sto är oestress räddningen för ett nöjt och välmående sto året om.

Igår hade jag ett uppföljningsmöte med Johanna Lassnack. Vi har kontakt genom sms mellan de digitala mötena så vi följer upp hur allt känns vecka för vecka men nu var det äntligen dags för ett riktigt möte. Till de två senaste tävlingarna jag varit på har de röda (negativa) tankarna kommit mer än vanligt så vi fokuserade mycket på hur jag ska arbeta med detta. Det som varit det största problemet är att jag börjat analysera dessa tankar alldeles för mycket. Som varför dessa tankar kommer och sedan försökt skjuta bort dem, vilket inte gett något vidare resultat. Johanna fick därför påminna mig om att istället för att skjuta bort tankarna, ta dem till mig, förstå att jag får tankarna för att jag vill prestera mitt bästa och inte för att jag inte är kapabel till att klara uppgiften. Efter det så ska jag göra om dessa röda tankar till gröna tankar som berättar hur jag ska lösa de utmaningar jag målar upp i huvudet. Det jag tar med mig mest är att jag inte ska överanalysera varför dessa röda tankar kommer, för de kommer komma mer eller mindre under hela livet. Johanna berättade att även hon som jobbat med mental coaching i flera år får dessa tankar så det handlar om att lära sig att hantera dem, inte oroa sig över dem. Ser fram emot att se hur de känns på tävlingen i helgen. 

Denna veckan har vi njutit på uteritterna!

Nu är det äntligen dags för utesäsongen. Förra tävlingen i Laholm red vi två 130cm där vi fick ett ner var dag. Vi fick samma typ av fel båda dagarna, hon tog bakbommen på en oxer ur vänstersväng. Igår var vi hos min tränare Maja Bogren och tränade bland annat på detta och att hon ska gå runt min innerskänkel i svängarna för att få rundare språng. Innan vi började hoppa bana gjorde vi markarbetsövningar med bommar och lägre språng för att få igenom henne i båda sidorna vilket gjorde att hoppningen sedan blev mycket bättre. Tips om du har en häst som lätt spänner till. Vi jobbar mycket på detta sättet för att få henne avspänd och få mer ridbarhet mellan sprången. Nästa vecka ska jag ner till Irma men denna gången utan Cree. Ska bli spännande att se hur en vanlig dag hemma hos henne ser ut, följa hennes system osv. Hoppas du uppskattat inlägget!

Almida Ericsson


Almida Eriksson

Almida Eriksson



Läst 7406 ggr Kommentarer Kommentera

Hej och glad påsk!

 

Sedan senaste inlägget har jag hunnit ha ett uppföljningsmöte gällande den mentala träningen med Johanna Lassnack. I det här inlägget tänkte jag dela med mig av vad vi pratade om och hur övningarna har fungerat för mig. Under mötet gick vi igenom mina anteckningar från vårt förra möte och pausade och pratade om hur de olika delarna har gått. Samtalet cirkulerade främst kring nervositet på tävling och att hela tiden kunna hålla fokus i vardagen.

 

Vad gäller nervositeten på tävling har det hjälpt mig mycket då jag varit noga med att endast fokusera på en sak i taget. Till exempel fokuserar jag bara på att knoppa medan jag knoppar och på att duscha Haldor när jag gör det. På programträningen vi red för några veckor sedan fick jag verkligen en ”jaha-upplevelse” när jag inte lät tankarna skena iväg, utan istället fokuserade på det jag gjorde där och då.

 

I situationer då jag blir nervös ska jag försöka lägga in andningsövningen som Johanna har gett mig. Den fungerar som följer:

  1. Andas in genom näsan och ut genom munnen.
  2. Lägg en hand mellan bröst och mage. Magen ska fyllas på inandningen och tömmas på utandningen.
  3. Räkna så att inandningen tar 4 sekunder, håll därefter andan, andas ut i 6 sekunder och håll andan innan upprepning. (Det måste inte just vara 4 och 6 sekunder, det viktiga är att utandningen är längre än inandningen.)
  4. Bli medveten om kroppen. Andetagen ska gå hela vägen ut i tårna, ansiktet etc. Tänk på var du kan slappna av mer.

 

Jag har fått andningsövningen att fungera väldigt bra hemma i en lugn miljö. Vi kom därför fram till att jag ska börja lägga in den mer i nya och mer stressiga miljöer. På så sätt ska det också bli lättare att använda den på exempelvis framridningen medan jag skrittar fram.

 

En annan övning jag använt mig av är att försöka fästa blicken på någonting och ”blurra ut” allt runtomkring. När jag gör det har jag upptäckt hur mycket intryck man får av de man möter. Man ser exempelvis hur de ser ut, hur de går och vad de har på sig. Jag har mest använt mig av denna övning t.ex. på väg till skolan. Nu ska jag dock försöka lägga in den mer och mer i ridhuset för att kunna hålla fullt fokus på mig och Haldor. Med tanke på hur mycket intryck jag märker försvinner när jag använder övningen till vardags, tror jag den kan vara en stor hjälp för att kunna hålla mer fokus när jag rider. Även om jag fäster blicken på en bokstav och ”blurrar ut” det runtomkring går det att ha koll på de andra som rider samtidigt.

 

Vi pratade vidare om att jag på tävling ska gå in med ett öppet och förlåtande mindset. Jag är där för att lära mig och för att bli ännu bättre ska jag lära mig av de misstag som sker. Större eller mindre misstag sker alltid och det gäller alla. För att försöka undvika de stora misstagen och plocka ännu mer poäng på rörelserna, ska jag under träning ibland ”inverka för mycket”. Det ska jag göra för att ”se vart gränsen går”. Exempelvis ska jag testa hur mycket tryck jag kan sätta i ökade traven för att senare kunna veta det på tävling. Under programmets gång ska jag också försöka släppa den bedömningspunkt jag precis har utfört och hålla fullt fokus på den jag utför just nu.

 

Jag kom också fram till att jag vill bli nervös när jag ska tävla men inte så pass nervös att det påverkar prestationen negativt. Jag måste då vara beredd på att nervositeten kommer att komma och vara okej med det. Ha ett förberedande mindset. Jag kan också i förväg namnge min nervositet och så fort den kommer ska jag ge den en konkret uppgift och be den samarbeta.

 

Om allt går som planerat ska vi tävla nästa helg. Det ser vi väldigt mycket fram emot och det ska bli kul att testa alla nya verktyg jag fått från Johanna Lassnack under den kommande säsongen. Extra inspiration har jag också fått då jag kollat på våra duktiga svenskar i världscupfinalerna! Så fantastiskt att Henrik von Eckermann vann och vilken mental styrka av Johanna Due-Boje att kunna prestera så bra när inbjudan kom med så kort varsel! 

 

Ida Pelander


Läst 8694 ggr Kommentarer Kommentera

Halloj!

Nu har det äntligen varit tävling igen efter mer än en månads uppehåll. Denna helgen var vi i Halmstad och tävlade där det även var dags för första omgången av division 1. Jag har blivit inlånad av Skedala ridklubb vilket jag är väldigt glad för. Jag har inte tävlat i lag sedan jag hade min C-ponny vilket var 2017, så det var ett bra tag sedan. Det är väldigt givande att tävla lag, jag tycker det skapar en större gemenskap än när man tävlar enskilt och man fightas inte bara för sig själv utan för hela laget. Det kan även skapa en del press att tävla i lag men jag är glad att jag är med i ett lag som har en bra gemenskap där vi aldrig skulle döma varandra, man gör ju faktiskt alltid sitt bästa. Tyvärr hade vi lite stolpe ut första omgången men alla gjorde jättefina rundor och vi är supertaggade till nästa omgång som är i Skövde om några veckor. Jag hade kontakt med Johanna Lassnack dagen innan för att få några reminders hur jag skulle hantera min nervositet. Den kommer lättare fram ju längre uppehåll från tävling jag har men Johanna påminde mig om att jag inte ska jaga bort nervositeten utan istället se den som min vän som jag ska samarbeta med. Lättare sagt än gjort men efter jag skrivit med henne kändes det bättre.

Jag hoppade även en 130cm klass dagen innan. Vi fick till den bästa rundan vi någonsin gjort tillsammans där allt bara stämde. Jag red precis som jag skulle, jag höll mig lugn och stressade inte vilket jag upplevt att jag gjort de senaste starterna. Cree rörde inte en bom och var med på mina signaler runt hela banan. Vi tog hem 2a platsen av 39 starter. Cree är en snabb häst i sig själv och då hon gärna sneddar i hörnorna brukar vi alltid vara snabba utan att tänka på det. Jag har en bra känsla inför Laholm som är redan nu i helgen. Dessa dagarna mellan tävlingarna har vi ridit varannan dag skog och varannan dag enkelt joggpass. Vi har hittat ett bra system i vardagen nu för att hålla henne i fin form. När vi kommer in i en tävlingsperiod blir det inte alls lika mycket hoppning hemma, däremot lägger vi mycket vikt på bommar och småhinder. Det är väldigt nyttigt för både mig och Cree just för att hitta ett jämnt flyt och öva på detaljer. Det blir också en del backträning i skogen och nu när vägarna börjar bli finare kan vi snart sätta igång med mer konditionsträning i skogen också. Nyttigt för både häst och ryttare att byta miljö. 

Sedan någon vecka tillbaka har Cree börjat gå på oestress från NAF igen som hon även gick på en period förra året. Nu börjar brunstsäsongen och för att hjälpa henne balansera hormonnivån ger vi oestress så att hon ska kunna prestera på topp året runt. Innan NAF hade jag inte alls lika bra koll på hur mycket obehag hormonell obalans kunde påverka stoets mående i vardagen men jag är glad att jag idag har mer kunskap och kan förstå mitt stos signaler under brunstperioden. 

Hoppas ni uppskattat inlägget!

Almida Ericsson


Läst 8185 ggr Kommentarer Kommentera
tillsammans med:
Almida Eriksson

Almida Eriksson


Ida Pelander

Ida Pelander



Om NAF Träningsakademin
Följ dressyrryttaren Ida Pelander och hoppryttaren Almida Erikssons utveckling i denna blogg.

Till bloggen

Här hittar du alla våra husbloggare




Ansvarig utgivare: Marit Nordkvist

Kundtjänst: info@hippson.se

Adress: Gamla Brogatan 11, 111 20 Stockholm

Hippson är sajten med inspiration, kunskap och nytta för dig som ryttare och hästägare. Här publiceras dagligen nyheter, reportage, frågespalter, expertsvar, ridövningar och snackisar från hela hästvärlden. Hippson ger även ut flera populära ridövningsböcker med konkreta tips och steg-för-steg-instruktioner.